H-Bak
Moderator: ruben
- albertvrijborg
- Vierwielend Vooruit
- Berichten: 516
- Lid geworden op: wo 04 feb 2015 16:30
- Locatie: hoogeveen
- Contacteer:
Re: H-Bak
Super mooi ...wat een technische kennis heb jij
Bedankt dat we mee mogen lezen ruud en we daardoor veel kunnen leren ....Albert
Bedankt dat we mee mogen lezen ruud en we daardoor veel kunnen leren ....Albert
eens een yp gek altijd een yp gek , maar belangrijkste als het maar een daf is !! http://www.unifilyp408.nl
-
- Hercules Held
- Berichten: 152
- Lid geworden op: za 21 jan 2012 12:09
- Locatie: Schoonebeek
Re: H-Bak
Ik hoop dat dit op de database/server nog lang blijft staan!! Want dit is prachtig om te zien en geweldig voor mensen die er ook eens mee bezig willen!
Gewoon een handboek, als je het mij vraagt!!
Gewoon een handboek, als je het mij vraagt!!
Renault Twingo 1.2 GT TCE Gordini 2012 & Daf YA126 4.6 12V 1958
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: H-Bak
Mij benieuwen wat de volgende 2 foto's met je doen.Eigenlijk is het bijna porno wat je ons voorschotelen Ruud, erg mooi om te zien
Het fijne van het hele verhaal is, dat ik ook de tandwielkasten aan de wielen moet doen.Ik hoop dat dit op de database/server nog lang blijft staan!! Want dit is prachtig om te zien en geweldig voor mensen die er ook eens mee bezig willen!
Gewoon een handboek, als je het mij vraagt!!
Die zullen ook wel de nodige spelling hebben.
Maar dat zullen jullie wel niet erg vinden.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Die amerikaanse maat keerringen met die viltring moet ik vanaf.
Dus gisteren even naar mijn vriend de draaier gebracht en die heeft ze uitgedraaid naar 78.
En de flenzen afgedraaid naar 55.
Nieuwe O-ringen voor de afdichting en 5 keerringen 55x78x10 RP
Zijn dus met extra stoflip.
O-ringen 6 maal 105x5 en 1 maal 130x5
De ingaande as.
Laatst gewijzigd door Hoppa69 op ma 05 sep 2016 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: H-Bak
O-ring, spie en shims verwijderd.
Moer is weer kleiner als van die andere assen, dus nog maar een sleutel gemaakt.
Hamer kwam er weer aan te pas, krengen zitten echt verschrikkelijk vast.
Zit een zwarte zooi tussen het schroefdraad, denk een soort van loctite.
Heb hem leggen.
Moer is weer kleiner als van die andere assen, dus nog maar een sleutel gemaakt.
Hamer kwam er weer aan te pas, krengen zitten echt verschrikkelijk vast.
Zit een zwarte zooi tussen het schroefdraad, denk een soort van loctite.
Heb hem leggen.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: H-Bak
Zijn ooit is vernieuwd voor SKF lagers, origineel zit er FAG in.
Hebben ze er doorsmeervet opgedaan, en die klodder ligt precies in het pad waar de olie naar het lager toe komt en houdt dus de olie tegen.
En de vullingen verwijderd.
Weer lekker schoon.
Kon hier wel aan beide zijde bij de rand van de lager buitenring om deze te verwijderen.
Bovenste lager is zijn nummering kwijt en de vulring is spiegelglad, denk dat die heeft liggen draaien.
Die hebben natuurlijk die lagers vernieuwd en niet naar de vullingen gekeken, dus die moer wat losser gezet, (lees ik wel vaker) zal die straks wel zwaarder gaan lopen als hij weer in elkaar zit.
Beide lagers hebben het zelfde nummer, staat n.l. ook in de buitenste ring.
Ooit is een soort van stempel set voor keerringen gemaakt.
Hebben ze er doorsmeervet opgedaan, en die klodder ligt precies in het pad waar de olie naar het lager toe komt en houdt dus de olie tegen.
En de vullingen verwijderd.
Weer lekker schoon.
Kon hier wel aan beide zijde bij de rand van de lager buitenring om deze te verwijderen.
Bovenste lager is zijn nummering kwijt en de vulring is spiegelglad, denk dat die heeft liggen draaien.
Die hebben natuurlijk die lagers vernieuwd en niet naar de vullingen gekeken, dus die moer wat losser gezet, (lees ik wel vaker) zal die straks wel zwaarder gaan lopen als hij weer in elkaar zit.
Beide lagers hebben het zelfde nummer, staat n.l. ook in de buitenste ring.
Ooit is een soort van stempel set voor keerringen gemaakt.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: H-Bak
Toevallig ook een maat erbij voor de lager ring.
Lager wat olie gegeven.
Vullingen er in.
De dunste er tussen.
Volgende lager er op.
Zet met de pers druk er op, anders moet je steeds moer vast en moer weer los doen.
Beetje persen, rond draaien enz. enz. kunnen de lagers zich zetten.
Unster met een touwtje er aan om het lagerhuis heen.
Trekken, en kwam aan de 3500 gr en moet tussen de 1500 en 2000 gr zitten.
Ik heb niet de juiste shim.
Dus dikker genomen en de bus wat afgedraaid.
Weer testen en zat toen aan 1700 gr.
Lager wat olie gegeven.
Vullingen er in.
De dunste er tussen.
Volgende lager er op.
Zet met de pers druk er op, anders moet je steeds moer vast en moer weer los doen.
Beetje persen, rond draaien enz. enz. kunnen de lagers zich zetten.
Unster met een touwtje er aan om het lagerhuis heen.
Trekken, en kwam aan de 3500 gr en moet tussen de 1500 en 2000 gr zitten.
Ik heb niet de juiste shim.
Dus dikker genomen en de bus wat afgedraaid.
Weer testen en zat toen aan 1700 gr.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: H-Bak
As er weer uit en oliebakje gemonteerd.
Deze wordt tijdens het rijden gevuld, poos stil gestaan, zit alle olie onderin.
Pakt hij tijdens de start de olie uit dat bakje.
Alles weer in elkaar en de moer vast gemept.
Borgring om vouwen.
En dan het liefst niet met dezelfde als waar hij mee vast zat.
In dit geval heb ik die van die andere as gebuikt, moet wel heel toevallig zijn wil hij op dezelfde plek uitkomen.
Shims kan ik niet stralen, gaan ze geheid kapot, dus doekje met ontvetter er overheen en gebruiken maar.
Monteren zonder O-ring.
Moet je wat veranderen, gaat hij makkelijker er uit en er in.
Deze wordt tijdens het rijden gevuld, poos stil gestaan, zit alle olie onderin.
Pakt hij tijdens de start de olie uit dat bakje.
Alles weer in elkaar en de moer vast gemept.
Borgring om vouwen.
En dan het liefst niet met dezelfde als waar hij mee vast zat.
In dit geval heb ik die van die andere as gebuikt, moet wel heel toevallig zijn wil hij op dezelfde plek uitkomen.
Shims kan ik niet stralen, gaan ze geheid kapot, dus doekje met ontvetter er overheen en gebruiken maar.
Monteren zonder O-ring.
Moet je wat veranderen, gaat hij makkelijker er uit en er in.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: H-Bak
Lagerspeling bovenste as er uit halen.
Tandwielspeling moet 0.20 mm zijn en is nu 0.02.
Dus as opgeschuiven maar de speling is er al uit, dus 1 kant b.v 1/2 slag uit dan die er tegen over zit een 1/2 slag in, schuift hij op maar blijft de lagerspeling weg.
Als die dan 0.20 is dan dit op meerdere plekken controleren, hierbij mag een afwijking zijn van 0.15 tot 0.25
Dan zijn we er nog niet.
De verf erbij gepakt om het draagbeeld te controleren.
Klopt deze niet, dan moet je de shims gaan veranderen en dan wordt ook de tandspelling weer anders, en ben je wel ff zoet.
Soort van kwast.
Tandwielspeling moet 0.20 mm zijn en is nu 0.02.
Dus as opgeschuiven maar de speling is er al uit, dus 1 kant b.v 1/2 slag uit dan die er tegen over zit een 1/2 slag in, schuift hij op maar blijft de lagerspeling weg.
Als die dan 0.20 is dan dit op meerdere plekken controleren, hierbij mag een afwijking zijn van 0.15 tot 0.25
Dan zijn we er nog niet.
De verf erbij gepakt om het draagbeeld te controleren.
Klopt deze niet, dan moet je de shims gaan veranderen en dan wordt ook de tandspelling weer anders, en ben je wel ff zoet.
Soort van kwast.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: H-Bak
Beide zijde een tand of 6 insmeren.
Is lekker heen en weer draaien.
Draagt mooi in de midden en over de hele lengte van de tand, dus in 1 keer goed.
Dan moet hij er uit en moet je kijken of je rechte vertanding nog boven elkaar staan, je hebt tenslotte de bovenste as verschoven.
Mag 0.20 er naast staan, is het meer dan zijn eigenlijk je conische tanden versleten.
Je kan er best lang mee bezig zijn maar als je alles bij elkaar houdt, dan kan het ook vrij vlot gaan.
Is lekker heen en weer draaien.
Draagt mooi in de midden en over de hele lengte van de tand, dus in 1 keer goed.
Dan moet hij er uit en moet je kijken of je rechte vertanding nog boven elkaar staan, je hebt tenslotte de bovenste as verschoven.
Mag 0.20 er naast staan, is het meer dan zijn eigenlijk je conische tanden versleten.
Je kan er best lang mee bezig zijn maar als je alles bij elkaar houdt, dan kan het ook vrij vlot gaan.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
Re: H-Bak
Eigenlijk is het bijna porno wat je ons voorschotelen Ruud, erg mooi om te zienDie deden niet zo heel veel, jammer had hoge verwachtingen.Mij benieuwen wat de volgende 2 foto's met je doen.
Het fijne van het hele verhaal is, dat ik ook de tandwielkasten aan de wielen moet doen.
Die zullen ook wel de nodige spelling hebben.
Maar dat zullen jullie wel niet erg vinden.
Dat weet ik wel zeker, reuze benieuwd.
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: H-Bak
Deksel ingaande as voorzien van keerring en pakking gemaakt.
Spie geplaatst, keerring ingesmeerd en deksel gemonteerd.
Stofkap gestraald, deukje wat je ziet is van een centerpoint, doen ze om het rond draaien op de as tegen te gaan.
Centerpoint doe ik dus niet maar loctite.
Stofkap smeer ik nog verf op.
En nog wat vet aan de as, dit zal door de keerring omhoog geschoven worden, zit er vet in de rand tegen de roest.
Spie geplaatst, keerring ingesmeerd en deksel gemonteerd.
Stofkap gestraald, deukje wat je ziet is van een centerpoint, doen ze om het rond draaien op de as tegen te gaan.
Centerpoint doe ik dus niet maar loctite.
Stofkap smeer ik nog verf op.
En nog wat vet aan de as, dit zal door de keerring omhoog geschoven worden, zit er vet in de rand tegen de roest.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: H-Bak
Flens er op, dat hele dunne plaatje er op en wat olie, dan draait het allemaal wat makkelijker vast.
Splitpen er in.
En de stofkap wat terug getikt met een drevel, net vrij.
Dit deksel zat zo, pakking,borgring,pakking,deksel.
Dus komt het op dezelfde manier weer terug
Tapeindjes zijn net aan.
Splitpen er in.
En de stofkap wat terug getikt met een drevel, net vrij.
Dit deksel zat zo, pakking,borgring,pakking,deksel.
Dus komt het op dezelfde manier weer terug
Tapeindjes zijn net aan.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: H-Bak
Voor de pakkingen die op deksel komen met een opstaande rand, gebruik ik weer de hamer.
Krijg je toch de strakste pakkingen van.
Gaten worden nog even met de holpijp uitgeslagen.
Daar dit deksel tijdelijk is, doe ik het plaatje wat ik nog moet uitzoeken er los in, kan ik het ook niet kwijt raken.
Daarom is hij ook met de franse slag gestraald.
En de pakking heeft geen kit.
Krijg je toch de strakste pakkingen van.
Gaten worden nog even met de holpijp uitgeslagen.
Daar dit deksel tijdelijk is, doe ik het plaatje wat ik nog moet uitzoeken er los in, kan ik het ook niet kwijt raken.
Daarom is hij ook met de franse slag gestraald.
En de pakking heeft geen kit.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot] en 1 gast