Erik's WEP, de BE-07-66
Moderator: ruben
-
- Hercules Held
- Berichten: 149
- Lid geworden op: vr 08 aug 2014 13:32
- Locatie: Culemborg
Re: Erik's WEP, de BE-07-66
Na het monteren van de rubbers zat ik nog met één puntje van aandacht. Een vorige eigenaar heeft ooit een achteruitkijkspiegel gemonteerd en daar een paar gaatjes voor geboord, waardoor er water tussen raamrubber en frame door kan lekken. Op de volgende foto is dit gaatje nog net te zien;
Ik heb de achteruitkijkspiegel direct na aanschaf al verwijderd, maar zit nu dus met een plaats waar regendruppels door naar binnen komen. IK heb daar de volgende oplossing voor bedacht;
Met Pattex synthetisch rubber heb ik de gaten in alle hoeken van het raamframe opgevuld, zodat in die hoeken simpelweg ook geen water meer kan komen. Ik hoop dat dit er voor zorgt dat zelfd die ene rijdag dat het regent er geen druppels meer via de rubbers in de cabine kunnen komen.-
- Hercules Held
- Berichten: 149
- Lid geworden op: vr 08 aug 2014 13:32
- Locatie: Culemborg
Re: Erik's WEP, de BE-07-66
Afgelopen week heb ik de componenten van het koelsysteem teruggeplaatst. Daarvoor ben ik eerst aan het spelen geweest met pakkingpapier en ponsjes;
Bij het volgende klusje ging het wat minder goed. De keerring van de fan was niet goed meer, dus met wat hulp van Jan een nieuwe geplaatst; Helaas had ik ondanks dat ik alle onderdelen op volgorde had gelegd toch de lagers verwisseld. Na wat GVD's en het er weer uit slaan van keerring en lager maar een nieuwe keerring en het juiste lager geplaatst;
Een lekker makkelijk klusje. Een setje ponsjes, een rol pakking papier en een aambeeld wat bestaat uit kops hout is eigenlijk al voldoende.Bij het volgende klusje ging het wat minder goed. De keerring van de fan was niet goed meer, dus met wat hulp van Jan een nieuwe geplaatst; Helaas had ik ondanks dat ik alle onderdelen op volgorde had gelegd toch de lagers verwisseld. Na wat GVD's en het er weer uit slaan van keerring en lager maar een nieuwe keerring en het juiste lager geplaatst;
-
- Hercules Held
- Berichten: 149
- Lid geworden op: vr 08 aug 2014 13:32
- Locatie: Culemborg
Re: Erik's WEP, de BE-07-66
Het terugplaatsen van de fan met pakkingen ging vanzelf. Ik vraag me wel af waarom fan en het sluitkapje niet aan elkaar gelast zijn, dat scheelt een pakking en constructietechnisch maakt dit geen verschil;
Vervolgens is het het thermostaathuis teruggeplaatst (nog zonder thermostaat) met alle slangen en radiateur en is het systeem afgevuld met water en een paar verkruimelde vaatwasmachinetabletjes. Even brandstof pompen, choke uit en startknop indrukken. Bijna direct lopen dus dat was mooi. De motor werd niet heter dan 65 graden en na een half uurtje was goed te zien dat de vaatwassertabletten ook wel werkten;
Na ongeveer een half uur draaien is de motor gestopt en zijn de slangenklemmen van de dikke slang aan de onderzijde losgedraaid aan de waterpompzijde. De motor nog even starten en laten draaien om de rommel in het koelsysteem zo veel mogelijk in beweging krijgen, motor uit en met een houten stok de slang van de pomp afdrukken. De werkplaatsvloer werd wel erg nat, maar alle rommel heeft het systeem ook snel verlaten;
Morgen nog een keertje draaien met vaatwassertabletten en daarna het systeem nogmaals leeg maken, de thermostaat plaatsen en vervolgens netjes afvullen met koelvloeistof. Ik hoop dat de problemen met de koeling dan voorlopig weer tot het verleden behoren.-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8833
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: Erik's WEP, de BE-07-66
Bij die van mij wel, er zijn dus verschillende in omloop.Ik vraag me wel af waarom fan en het sluitkapje niet aan elkaar gelast zijn, dat scheelt een pakking en constructietechnisch maakt dit geen verschil
Zit er wel een daf logo in, dus ik denk dat je een aftermarket heb.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Hercules Held
- Berichten: 149
- Lid geworden op: vr 08 aug 2014 13:32
- Locatie: Culemborg
Re: Erik's WEP, de BE-07-66
De fan zelf heeft een DAF logo, dus dat zou naar mijn idee in moeten houden dat het geen aftermarket versie is. MIjn DAF is van 1956, mogelijk hebben ze die aanpassing bij de wat nieuwere voertuigen gemaakt. Op de fan zelf is het logo netjes te zien;
-
- Hercules Held
- Berichten: 149
- Lid geworden op: vr 08 aug 2014 13:32
- Locatie: Culemborg
Re: Erik's WEP, de BE-07-66
Gisteren is het koelsysteem nogmaals doorgespoeld met twee vaatwastabletten. Het water kwam er weer behoorlijk bruin uit Na de tweede schoonmaakbeurt, weer de slang aan de onderzijde losgedrukt om zo snel mogelijk het water er weer uit te krijgen (hopend dat daardoor ook zo veel mogelijk rotzooi meegevoerd wordt. Voor het losslaan van de slang de motor nog even een keer laten loeien om zo veel mogelijk troep in beweging te krijgen).
De papieren pakking was helaas na één week al niet zo mooi meer. IN vijf minuten tijd even een nieuwe pakking geklopt en nu dus het hermostaathuis voorzien van de thermostaat; De olievuldop is ook van een nieuwe pakking van kurk voorzien. Op deze foto is de pakking 3mm dik, dit gaat nog vervangen worden door een 4mm pakking, want 3mm is toch niet dik genoeg; Alle tandwielkasten zijn ook afgetapt. De vochtigheid tussen de opvangbakken in is uiteraard geen olie, maar gewoon water (met vaatwasmiddel er in) na het voor de tweede keer leeg maken van het systeem;
De papieren pakking was helaas na één week al niet zo mooi meer. IN vijf minuten tijd even een nieuwe pakking geklopt en nu dus het hermostaathuis voorzien van de thermostaat; De olievuldop is ook van een nieuwe pakking van kurk voorzien. Op deze foto is de pakking 3mm dik, dit gaat nog vervangen worden door een 4mm pakking, want 3mm is toch niet dik genoeg; Alle tandwielkasten zijn ook afgetapt. De vochtigheid tussen de opvangbakken in is uiteraard geen olie, maar gewoon water (met vaatwasmiddel er in) na het voor de tweede keer leeg maken van het systeem;
-
- Hercules Held
- Berichten: 149
- Lid geworden op: vr 08 aug 2014 13:32
- Locatie: Culemborg
Re: Erik's WEP, de BE-07-66
De afsluit, vul en controledoppen van de tandwielkasten waren allemaal nogal in slechte staat (beschadigde sleutelvlakken, geen verf meer etc.). Die gaan deze week allemaal in de menie en in een paar laagjes RAL3000;
Na het terugplaatsen van de thermostaat en het afvullen met koelvloeistof heb ik de motor weer een tijd laten draaien. De temperatuur kwam niet hoger dan op de foto is te zien. De kilometerstand staat op een mooie 49300km. Dat betekent dat ik er sinds de aandschaf op 1 Augustus 2014 al 3257 km mee heb gereden;
Onder de motorkap is nu ook goed te zien wat ik heb aangeraakt. De klussen voor volgend jaar zijn ook al bekend (wordt vervolgd)
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8833
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: Erik's WEP, de BE-07-66
Waar zijn de ontluchters ?De afsluit, vul en controledoppen van de tandwielkasten
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Hercules Held
- Berichten: 149
- Lid geworden op: vr 08 aug 2014 13:32
- Locatie: Culemborg
Re: Erik's WEP, de BE-07-66
De ontluchters gaan vervangen worden. Ik heb op de magazijndag een set nieuwe ontluchters aangeschaft en wat ik met de oude ontluchters ga doen moet ik nog even bekijken. Mogelijk wel aardig om eens te kijken of ze te reviseren zijn...
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8833
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: Erik's WEP, de BE-07-66
Zou de moeite niet nemen, er liggen er nog honderden bij van dam.Mogelijk wel aardig om eens te kijken of ze te reviseren zijn...
Neem niet eens meer de moeite om er wd 40 of iets in te spuiten, gewoon nieuwe er in.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Hercules Held
- Berichten: 149
- Lid geworden op: vr 08 aug 2014 13:32
- Locatie: Culemborg
Re: Erik's WEP, de BE-07-66
Eindelijk weer een reactie mijnerzijds. Werk en een opleiding gooien helaas wat roet in het eten v.w.b. het aanvullen van mijn verhaal. Onderhoud gaat dan toch voor een verhaaltje plaatsen. Ik blijf uiteraard foto's maken, dus de vorderingen blijf ik publiceren, juist om te zorgen dat anderen er ook wat van kunnen leren.
De ontluchtertjes heb ik met perslucht doorgeblazen, ze waren gelukkig allemaal nog in orde.
Alle afsluitdoppen van de tandwielkasten zijn netjes rood geschilderd. Voor alle doppen zijn ook nieuwe pakkingen gebruikt. Ik heb zowel fiberringen gebruikt als metalen ringen met een rubber rand en voor beide ringtypen geldt dat ze netjes de boel afsluiten. Voor zowel de motor (filter vervangen) en alle tandwielkasten heb ik voor bijna 200 Euro nieuwe olie gekocht (20W50 voor de motor en 80W90 voor de rest) en is overal schone olie in gegaan.
De ontluchtertjes heb ik met perslucht doorgeblazen, ze waren gelukkig allemaal nog in orde.
Alle afsluitdoppen van de tandwielkasten zijn netjes rood geschilderd. Voor alle doppen zijn ook nieuwe pakkingen gebruikt. Ik heb zowel fiberringen gebruikt als metalen ringen met een rubber rand en voor beide ringtypen geldt dat ze netjes de boel afsluiten. Voor zowel de motor (filter vervangen) en alle tandwielkasten heb ik voor bijna 200 Euro nieuwe olie gekocht (20W50 voor de motor en 80W90 voor de rest) en is overal schone olie in gegaan.
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8833
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: Erik's WEP, de BE-07-66
Dat is een USIT Ring, wordt voornamelijk gebruikt in de hydroliek.metalen ringen met een rubber rand
Maar ze dichten inderdaad lekker af.
En als ik zo is kijk naar je band, is het terugslag kogeltje van je smeernippel defect.
FF nieuwe nippel in doen.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Hercules Held
- Berichten: 149
- Lid geworden op: vr 08 aug 2014 13:32
- Locatie: Culemborg
Re: Erik's WEP, de BE-07-66
Tijdens de Militariabeurs in Gorinchem kon ik aan een paar mooie kussentjes voor de stoelen komen (de bestuurdersplaats had haast geen bekleding meer), een WO2 riem om de bijrijdersplaats af te sluiten en een water jerrycan.
Die zijn dus ook netjes in de wep gemonteerd. Ik heb ook een oud mantelriempje gebruikt om het Jerrycanrek even af te maken. Het mantelriempje zit nu net wel aan de verkeerde kant van de afsluitstrip... Dankzij Andre Sloof heb ik wat mooie sjablonen gekregen voor wat opschrifcten in de cabine. Bij het schuren van het raamframe zag ik de oude opschriften en die wilde ik dus ook weer terug zien;
Die zijn dus ook netjes in de wep gemonteerd. Ik heb ook een oud mantelriempje gebruikt om het Jerrycanrek even af te maken. Het mantelriempje zit nu net wel aan de verkeerde kant van de afsluitstrip... Dankzij Andre Sloof heb ik wat mooie sjablonen gekregen voor wat opschrifcten in de cabine. Bij het schuren van het raamframe zag ik de oude opschriften en die wilde ik dus ook weer terug zien;
-
- Hercules Held
- Berichten: 149
- Lid geworden op: vr 08 aug 2014 13:32
- Locatie: Culemborg
Re: Erik's WEP, de BE-07-66
Vlak na dat ik de WEP had aangeschaft had ik al opschriften gemaakt voor de WEP. Ik had sjablonen besteld, maar dat was toch niet een mooi lettertype. Ik heb dus zelf nieuwe letters getekend in DraftSight die meer pasten en die heb ik gebruikt om sjablonen te maken.
De sjablonen heb ik geprint op stickerpapier en dat stickerpapier heb ik geplakt op boeklon kaftfolie (dat zorgt dat je na het schilderen de sjablonen er af kunt trekken).
De sjablonen heb ik met een scalpel en een stalen lineaal uitgesneden op een plaat triplex. Dat klinkt lastig, maar was binnen anderhalf uur gedaan. De lettertjes liepen op sommige plaatsen wel iets door (deze letters zijn 20mm hoog), maar een kwastje mer 6014 corrigeert veel; Het eindresultaat komt weer overeen met het origineel (een dia uit 1963 van mijn vader). Inmiddels heb ik ook gele nummerplaten met het originele KL nummer aangeschaft voor gebruik op shows;
De sjablonen heb ik geprint op stickerpapier en dat stickerpapier heb ik geplakt op boeklon kaftfolie (dat zorgt dat je na het schilderen de sjablonen er af kunt trekken).
De sjablonen heb ik met een scalpel en een stalen lineaal uitgesneden op een plaat triplex. Dat klinkt lastig, maar was binnen anderhalf uur gedaan. De lettertjes liepen op sommige plaatsen wel iets door (deze letters zijn 20mm hoog), maar een kwastje mer 6014 corrigeert veel; Het eindresultaat komt weer overeen met het origineel (een dia uit 1963 van mijn vader). Inmiddels heb ik ook gele nummerplaten met het originele KL nummer aangeschaft voor gebruik op shows;
-
- Hercules Held
- Berichten: 149
- Lid geworden op: vr 08 aug 2014 13:32
- Locatie: Culemborg
Re: Erik's WEP, de BE-07-66
Uiteraard ben je niet alleen met onderhoud bezig om het onderhoud maar wil je ook rijden en andere zaken doen. Via Jan de Weijer kon ik mee doen aan het Ouwe Stompenbal. Onderdeel daarvan was het rijden in de arena van het NMM. Dat was voor mij de eerste echte terreinervaring met de DAF.
Wat rijdt zo'n ding goed in het terrein! In lage gearing met vierwielaandrijving ingeschakeld doorschakelen naar de 4e versnelling in het lekkere mulle zand... Vlak daarna was het Hembrug weekend. Ik ben daar met de aanhanger naar toe gegaan om tijdens het weekend de aanhanger aan de buitenkant te schilderen, zodat ik gedurende mijn studie hopelijk het roestproces een beetje kan stoppen (de aanhanger staat droog gestald). Ik ben dus aan het schuren en schilderen geweest en dat was nog best een opgave gezien de weersomstandigheden. Aan het begin van de klus zag het er als volgt uit; Ik heb de wagen twee keer geschilderd en hoop dat ik na mijn studie een echte restauratie uit kan voeren. Na terugkomst van het evenement zag de wagen er in ieder geval wat strakker uit. De bouten en moeren voor de spatborden heb ik maar vervangen door exemplaren van de lokale Praxis bij het Hembrugterrein. De combinatie is in ieder geval optiesch weer een stuk beter. Tijdens de terugreis steeg de motortemperatuur wel naar de 97 graden tijdens sommige hellingen op de snelweg, maar daalde daarna gelukkig ook wel weer. Het spoelen van de motor heeft dus wel geholpen, maar ik zal wel een keer het hele blok moeten open halen om het definitief goed te maken...
Wat rijdt zo'n ding goed in het terrein! In lage gearing met vierwielaandrijving ingeschakeld doorschakelen naar de 4e versnelling in het lekkere mulle zand... Vlak daarna was het Hembrug weekend. Ik ben daar met de aanhanger naar toe gegaan om tijdens het weekend de aanhanger aan de buitenkant te schilderen, zodat ik gedurende mijn studie hopelijk het roestproces een beetje kan stoppen (de aanhanger staat droog gestald). Ik ben dus aan het schuren en schilderen geweest en dat was nog best een opgave gezien de weersomstandigheden. Aan het begin van de klus zag het er als volgt uit; Ik heb de wagen twee keer geschilderd en hoop dat ik na mijn studie een echte restauratie uit kan voeren. Na terugkomst van het evenement zag de wagen er in ieder geval wat strakker uit. De bouten en moeren voor de spatborden heb ik maar vervangen door exemplaren van de lokale Praxis bij het Hembrugterrein. De combinatie is in ieder geval optiesch weer een stuk beter. Tijdens de terugreis steeg de motortemperatuur wel naar de 97 graden tijdens sommige hellingen op de snelweg, maar daalde daarna gelukkig ook wel weer. Het spoelen van de motor heeft dus wel geholpen, maar ik zal wel een keer het hele blok moeten open halen om het definitief goed te maken...
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast