Brandweerdaf - ex KL-61-49
Moderator: ruben
-
- Site Admin
- Berichten: 1383
- Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
- Locatie: Den Helder
- Contacteer:
Re: Brandweerdaf - ex KL-61-49
Mooi project kerel! En dat trekken als een beer doen de meeste wel, die blokken hebben nou eenmaal veel koppel
Geniaal om te zien dat de wagen niet uit elkaar is geweest om hem rood te smeren. Keurig dat je hem wel weer rood gaat maken, die zijn er niet veel!
Dit soort projecten mag je zo kort of uitgebreid documenteren als je zelf wilt.. maar onze voorkeur om te lezen is uiteraard uitgebreid! En wel afmaken he! Mijn project topic loopt namelijk ook stiekem veel verder achter dan de bedoeling is. De auto rijd al een tijdje weer maar volgens het topic ligt-ie nog uit elkaar
Geniaal om te zien dat de wagen niet uit elkaar is geweest om hem rood te smeren. Keurig dat je hem wel weer rood gaat maken, die zijn er niet veel!
Dit soort projecten mag je zo kort of uitgebreid documenteren als je zelf wilt.. maar onze voorkeur om te lezen is uiteraard uitgebreid! En wel afmaken he! Mijn project topic loopt namelijk ook stiekem veel verder achter dan de bedoeling is. De auto rijd al een tijdje weer maar volgens het topic ligt-ie nog uit elkaar
Re: Brandweerdaf - ex KL-61-49
Ik ben ook al wel een stukje verder met de verbouwing dan in mijn laatste post, dat ga ik hopelijk komende week allemaal inlopen. Te druk met de DAF en andere zaken... Zo staat ie er nu bij:
Na een paar manieren geprobeerd te hebben ben ik fan geworden van de komborstel op een haakse slijper; verf en roest vliegen eraf en je houdt een mooi glad oppervlak over. Wel iets dat wat minder agressief is gebruiken voor de boutgaatjes, anders zijn die ineens een stuk groter Voordeel boven afbrander is dat je andere verflagen (bijv. die aan de achterkant) niet beschadigt en dat het sneller gaat
Meer volgt binnenkort...
Na een paar manieren geprobeerd te hebben ben ik fan geworden van de komborstel op een haakse slijper; verf en roest vliegen eraf en je houdt een mooi glad oppervlak over. Wel iets dat wat minder agressief is gebruiken voor de boutgaatjes, anders zijn die ineens een stuk groter Voordeel boven afbrander is dat je andere verflagen (bijv. die aan de achterkant) niet beschadigt en dat het sneller gaat
Meer volgt binnenkort...
Re: Brandweerdaf - ex KL-61-49
Vanavond de tijd om het topic weer een beetje bij te werken.
Dan maar eens kijken hoe het er in de cabine aan toe is. De buitenste stoelrails zijn vastgelast en beginnen krom te staan van de roest eronder. En ik me maar afvragen waarom die stoel er zo moeilijk af wou...
Hier weer alleen oppervlakkige roest (gelukkig).
De linkertank verwijderd om te zien hoe het er onder de cabine uitziet. Tank weghalen is een kwestie van stoel los, ronde afdekplaat verwijderen en zender voor de benzinemeter en brandstofleiding losmaken, vervolgens de twee spanbanden losdraaien. De band aan de buitenkant was zo los, de band middenonder de wagen had een schroefdraad van 10 cm, kan je dus geen ratel op kwijt. Hooguit 5 cm ruimte om de sleutel te draaien, maar met geduld kom je er wel... Ik kon de tank er aan de zijkant niet uit krijgen zonder de naaf van het reservewiel af te nemen. Als daar een handig truukje voor is hoor ik het graag... Meteen maar hele brandstofsysteem vanaf de tank losgemaakt en mee naar huis om schoon te maken en te reviseren waar nodig.
Dan maar eens kijken hoe het er in de cabine aan toe is. De buitenste stoelrails zijn vastgelast en beginnen krom te staan van de roest eronder. En ik me maar afvragen waarom die stoel er zo moeilijk af wou...
Hier weer alleen oppervlakkige roest (gelukkig).
De linkertank verwijderd om te zien hoe het er onder de cabine uitziet. Tank weghalen is een kwestie van stoel los, ronde afdekplaat verwijderen en zender voor de benzinemeter en brandstofleiding losmaken, vervolgens de twee spanbanden losdraaien. De band aan de buitenkant was zo los, de band middenonder de wagen had een schroefdraad van 10 cm, kan je dus geen ratel op kwijt. Hooguit 5 cm ruimte om de sleutel te draaien, maar met geduld kom je er wel... Ik kon de tank er aan de zijkant niet uit krijgen zonder de naaf van het reservewiel af te nemen. Als daar een handig truukje voor is hoor ik het graag... Meteen maar hele brandstofsysteem vanaf de tank losgemaakt en mee naar huis om schoon te maken en te reviseren waar nodig.
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: Brandweerdaf - ex KL-61-49
Pijpsleutel en aan de andere kant een dop, kan de ratel er wel op.de band middenonder de wagen had een schroefdraad van 10 cm, kan je dus geen ratel op kwijt. Ik kon de tank er aan de zijkant niet uit krijgen zonder de naaf van het reservewiel af te nemen.
Naaf verwijderen is toch niet zo'n grote klus.
De boel draait alleen maar op een bronzen bus, geen lagers of wat dan ook.
Stofdop er af, splitpen er uit, moer er af en je trekt zo de hele boel er af.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
Re: Brandweerdaf - ex KL-61-49
Klopt, kon ik hem ook meteen opnieuw invetten. Vroeg me alleen af of het 'hoort', was het niet tegengekomen in de VTH (kan zijn dat ik eroverheen heb gekeken).Naaf verwijderen is toch niet zo'n grote klus.
De boel draait alleen maar op een bronzen bus, geen lagers of wat dan ook.
Re: Brandweerdaf - ex KL-61-49
In de avonduren wat geklust aan de brandstofvoorziening. Hij lekte benzine bij de pomp (van onder de kolf) en vanuit de carburateur. Filter ook maar meegenomen.
Binnenin: een heleboel troep en een versteend rubber. Weet ik meteen waar ie vandaan lekt. Die troep belooft wat voor de carburateur.
Het pompgedeelte ziet er nog netjes uit. Membraan zo min mogelijk aangeraakt. Heeft geen scheurtjes of lekken en werkte ook prima voor het apparaat van de wagen af kwam en moeilijk te krijgen bovendien, dus maar laten zo. Glaasje in het afwasmiddel schoongemaakt, is weer als nieuw. Bovenkant van de pomp (na de terugslagklepjes te hebben verwijderd) een nachtje in de azijn laten weken en afgespoeld en -gedroogd, is meteen de meeste roest weg. Weer in elkaar gezet met een nieuw rubber, ziet er honderd keer beter uit. Heb helaas geen foto gemaakt, komt nog. Gemonteerd met nieuwe pakking tussen de pomp en het blok, bij testen weer lekvrij en goed werkend. Truukje bij montage van de pomp in het motorblok: als je het armpje dat in het blok steekt in 'ruststand' (dus naar beneden) in het blok steekt haakt hij ergens achter en krijg je de pomp net niet netjes tegen het blok aan (zal dan ook niet werken als je hem forceert denk ik zo). Het armpje indrukken terwijl je de pomp op zijn plek wurmt, dan gaat het wel goed. Om overal makkelijk bij te kunnen heb ik de startmotor losgehaald.
VòòrBinnenin: een heleboel troep en een versteend rubber. Weet ik meteen waar ie vandaan lekt. Die troep belooft wat voor de carburateur.
Het pompgedeelte ziet er nog netjes uit. Membraan zo min mogelijk aangeraakt. Heeft geen scheurtjes of lekken en werkte ook prima voor het apparaat van de wagen af kwam en moeilijk te krijgen bovendien, dus maar laten zo. Glaasje in het afwasmiddel schoongemaakt, is weer als nieuw. Bovenkant van de pomp (na de terugslagklepjes te hebben verwijderd) een nachtje in de azijn laten weken en afgespoeld en -gedroogd, is meteen de meeste roest weg. Weer in elkaar gezet met een nieuw rubber, ziet er honderd keer beter uit. Heb helaas geen foto gemaakt, komt nog. Gemonteerd met nieuwe pakking tussen de pomp en het blok, bij testen weer lekvrij en goed werkend. Truukje bij montage van de pomp in het motorblok: als je het armpje dat in het blok steekt in 'ruststand' (dus naar beneden) in het blok steekt haakt hij ergens achter en krijg je de pomp net niet netjes tegen het blok aan (zal dan ook niet werken als je hem forceert denk ik zo). Het armpje indrukken terwijl je de pomp op zijn plek wurmt, dan gaat het wel goed. Om overal makkelijk bij te kunnen heb ik de startmotor losgehaald.
Laatst gewijzigd door Bas op za 23 jan 2016 21:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Brandweerdaf - ex KL-61-49
Ik vraag me af waarom mijn benzinemeter maar één stand aangeeft... De vlotter zit praktisch vast. Doormeten geeft een oneindige weerstand. Is deze overleden?
Rubber drijver eraf en een nachtje weken in de azijn. Na een paar uur kan je de roest er al met je vinger afwrijven. Goed afspoelen met schoon water en laten drogen, drijver er weer op:
Doormeten geeft een mooie variërende weerstand aan met het bewegen van de vlotter, de vlotter beweegt ook weer totaal vrij. Ik wil niet zeggen dat ie weer als nieuw is, maar hij doet het in ieder geval wel. Nu nog kurken pakking vinden om te monteren op de tank. Bij mijn automaterialenshop verkopen ze alleen rollen van 5 meter. Maar eens buurten bij een werkplaats.
Laatst gewijzigd door Bas op za 23 jan 2016 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Brandweerdaf - ex KL-61-49
Benzinefilter opengemaakt, papieren filters zien er nog ok uit maar wat een troep op de bodem!
Schoongemaakt, stapel filterpapiertjes schoongeblazen en in elkaar gezet met nieuw rubber. Hier is het azijnbadje:
Ik kwam dit middeltje om roest te verwijderen op youtube tegen. Was eerst een beetje sceptisch, maar werkt perfect! Al effect na een uur. Het beste is om het een nachtje te laten staan, dan spoel je de roest er zo af onder de kraan. Goed afdrogen en het is soms zelfs letterlijk als nieuw. Ook geschikt voor bouten (van die grote, het kleine grut ga ik vervangen). Nu nog een bak vinden die groot genoeg is om een hele wep in onder te dompelen
Schoongemaakt, stapel filterpapiertjes schoongeblazen en in elkaar gezet met nieuw rubber. Hier is het azijnbadje:
Ik kwam dit middeltje om roest te verwijderen op youtube tegen. Was eerst een beetje sceptisch, maar werkt perfect! Al effect na een uur. Het beste is om het een nachtje te laten staan, dan spoel je de roest er zo af onder de kraan. Goed afdrogen en het is soms zelfs letterlijk als nieuw. Ook geschikt voor bouten (van die grote, het kleine grut ga ik vervangen). Nu nog een bak vinden die groot genoeg is om een hele wep in onder te dompelen
Re: Brandweerdaf - ex KL-61-49
Brandstofleidingen schoongeblazen met perslucht en wat remreiniger het brandstofsysteem testen (vanuit een jerrycan, tank is nog niet schoon). Alle lekken verholpen op één na: de carb lekt nu vanuit het apparaatje waar SOLEX op staat. Hierin zitten twee membranen met een metalen plaatje ertussen. Dit plaatje heeft drie kleine gaatjes erin zitten, als het ware voor beluchting van de ruimte tussen de membranen in. De benzine lekt nu uit deze gaatjes. Ik vermoed dat de membranen gaar zijn, dus ik ga maar een revisiesetje bestellen… Overigens, als iemand mij kan vertellen waar dit apparaat voor dient graag, ik ben wel benieuwd.
Laatst gewijzigd door Bas op za 23 jan 2016 23:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Brandweerdaf - ex KL-61-49
Terug naar het kaalhalen van het plaatwerk. Zoals gezegd begonnen met een komborstel op een haakse slijper en een draadwiel in een boormachine. Ik ben verkocht, de verf vliegt eraf (netjes afvoeren naar het chemisch afval natuurlijk)! Laat een net, glad oppervlak achter en verwijdert meteen alle roest (en evt. plamuur). Zoals Dikkie in zijn topic al heeft gezegd is dit wel te glad om verf op te laten hechten, moet dus nog een keer opgeschuurd worden. Hier en daar zie je misschien nog wat roest op de foto's maar dat komt goed: ik ga er eerst owatrol op smeren voordat ik begin met de eerste laag. Dat hecht juist goed op een klein beetje roestig oppervlak en zet het om in inert ijzersulfaat (als ik het goed heb) dat een beschermende laag vormt. Wordt veel gebruikt in de scheepvaart/pleziervaart.
Het rechter spatbord voor en na:
Alle roest is eraf, geen extra gaatjes . De grille:
Het rechter spatbord voor en na:
Alle roest is eraf, geen extra gaatjes . De grille:
Re: Brandweerdaf - ex KL-61-49
Dan de motorkap. Vertoont wat rottigheid bij steunrubbers voor de voorruit en vooraan bij het gaas.
Er zijn wat gaatjes bijgekomen, gelukkig niets groots. Moet te lassen zijn.
Er zijn wat gaatjes bijgekomen, gelukkig niets groots. Moet te lassen zijn.
Re: Brandweerdaf - ex KL-61-49
Toen ging het (wéér grrr) regenen. Ik kan binnen niet borstelen dus toen maar begonnen de deuren te demonteren. De deur links heeft een redelijk omvangrijke roestplek onderin. Gelukkig alleen op platte stukken, de bochten zijn nog hard. Hopelijk is dat goed te lassen (lassen moet ik uitbesteden, ik heb nog niet de skills of het apparaat). De deur rechts is aan de kleur te zien al eens vervangen. Die is onderin nog goed, maar aan de bovenkant ben ik er net op tijd bij. Het uit elkaar halen:
De rubbers komen bovenin niet echt tegen te voorruit aan. Bij de opbouw es kijken of we dat kunnen oplossen met een extra stukje rubber; de tocht en regen lekker buiten houden.
De rubbers komen bovenin niet echt tegen te voorruit aan. Bij de opbouw es kijken of we dat kunnen oplossen met een extra stukje rubber; de tocht en regen lekker buiten houden.
Re: Brandweerdaf - ex KL-61-49
Nieuwe dag, nieuwe kansen: eens kijken wat er te redden valt aan de linkerdeur. Oh jee.
Daar mag een knap stukje uit en vervangen. Gelukkig is de rechterdeur er beter aan toe, al was de bovenrand al aardig verkleurd.
Kijkje wat de accubak verborgen houdt, valt (alweer) mee:
Daar mag een knap stukje uit en vervangen. Gelukkig is de rechterdeur er beter aan toe, al was de bovenrand al aardig verkleurd.
Kijkje wat de accubak verborgen houdt, valt (alweer) mee:
Re: Brandweerdaf - ex KL-61-49
We zijn inmiddels gearriveerd bij afgelopen zondag. Het ging een mooie, zonnige dag worden (wel koud), dus vandaag was het doel om de cabine te ontdoen van vaalrood en roestbruin. De stoffen strip van de motorkap moest nog los, die zit vast met popnagels.
De traditionele manier is om die uit te boren. Het resultaat na vier nagels: twee gebroken boortjes.
Een andere manier die heel goed werkt bleek de volgende. Men scheure eerst de strip los van de nagels. Dan trekt men met een tang de kop van de nagel af (hou ouder de nagel, hoe beter het werkt). Vervolgens slaat men het restant van de nagel er met een drevel aan de andere kant uit.
Het resultaat van de afgelopen weken:
De traditionele manier is om die uit te boren. Het resultaat na vier nagels: twee gebroken boortjes.
Een andere manier die heel goed werkt bleek de volgende. Men scheure eerst de strip los van de nagels. Dan trekt men met een tang de kop van de nagel af (hou ouder de nagel, hoe beter het werkt). Vervolgens slaat men het restant van de nagel er met een drevel aan de andere kant uit.
Het resultaat van de afgelopen weken:
Re: Brandweerdaf - ex KL-61-49
Weer even genoeg voor vandaag.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten