Erik's WEP, de BE-07-66

Voor (foto)verslagen over diverse projecten, zoals restauratie van uw auto, inbouw van gas, klussen aan een polynorm etc

Moderator: ruben

ErikvanGarderen
Hercules Held
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 08 aug 2014 13:32
Locatie: Culemborg

Re: Erik's WEP, de BE-07-66

Berichtdoor ErikvanGarderen » di 21 apr 2015 19:01

Het gereedschaprek was aan de onderzijde behoorlijk doorgeroest en er waren dan ook drie nieuwe L-profielen (30x30x3 mm) voor nodig om er weer fatsoenlijk uit te zien. Net als bij de stoel heeft Albert Vrijborg weer een handje (of beter gezegd grote hand) geholpen om te lassen.
Helaas was het rek nog niet gereed voor het afscheid van Gerard, maar op 5 Mei zal het rek wel gemonteerd te zien zijn bij het bevrijdingsdefilé in Doorn.

Op een oude DL kan ik zien dat er origineel vier dunne houten balkjes gemonteerd waren waar de Jerrycans op lagen. Bij mijn exemplaar was het een volledig dichte houten vloer geworden van dikke schroten. Omdat ik zelf nogal wat stukjes hardhout beschikbaar had, heb ik er maar een vloertje in gelegd van vijf plankjes. Ik laat ze vooralsnog ook gewoon blank, omdat ik daar toch nog wel wat reserve van heb liggen. De slotbouten zijn allemaal vernieuwd, die waren te ver heen voor hergebruik.

Voor het schuren en schilderen zijn de klinknagels van de verende stukjes staal afgeslepen. De bevestiging is nu op basis van M5 RVS boutjes en moertjes. Dat maakte het schoon maken en schilderen een stuk eenvoudiger en het resultaat is wat netter.
Ik moet nog wel een stuk van een bindbandje vastzetten op de strip waarmee de Jerrycans opgesloten worden. Dat zal wel na 5 Mei gaan gebeuren, omdat ik nu even niet de tijd heb voor montage.
2015-04-12 19.32.25.jpg
2015-04-12 19.32.25.jpg (122.07 KiB) 16647 keer bekeken
Laatst gewijzigd door ErikvanGarderen op di 21 apr 2015 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.

ErikvanGarderen
Hercules Held
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 08 aug 2014 13:32
Locatie: Culemborg

Re: Erik's WEP, de BE-07-66

Berichtdoor ErikvanGarderen » di 21 apr 2015 19:09

Het laadbakrek zat ook zodanig onregelmatig in de verf dat ik daar de staalborstel maar overheen heb gehaald en dit opnieuw heb geschilderd. Op de foto ligt het rek netjes in de menie te drogen. Voorzien van twee deklagen RAL 6014 (Bij Peter uit Kraggenburg vandaan), is het rek inmiddels weer gemonteerd. De scharnierpennen en bussen zijn uiteraard ook volledig schon gemaakt en dik in het kopervet gezet om langdurig onderhoudsvrij gebruik te garanderen.
2015-03-15 13.31.09.jpg
2015-03-15 13.31.09.jpg (130.36 KiB) 16645 keer bekeken
Het werk aan de laadbakplanken ging ondertussen ook gewoon door. Tegelijkertijd met het lakken van het gereedschap is één zijde van de laadbakplanken ook voorzien van een zevental laklagen, zodat het er net uitziet of de laadbak ook echt bedoeld is voor luxe personenvervoer :D ;
2015-03-27 20.19.24.jpg
2015-03-27 20.19.24.jpg (169.9 KiB) 16645 keer bekeken
Vanuit het standpunt van de bestuurder gezien, ziet het er dan als volgt uit;
IMGP9866.jpg
IMGP9866.jpg (173.17 KiB) 16645 keer bekeken
De binnenkant van de laadbak moet ook nog netjes worden geschilderd, maar dat is een klusje voor aankomende zomer. Als dat gebeurt is, dan is al het zichtbare werk in ieder geval weer netjes RAL 6014. In het kader van de voorbereidingen voor het afscheid van Gerard heb ik enkele stukken frame ook al snel een lik verf gegeven, maar dat was bijna op de oude dienstplichtigen manier gedaan (ik heb nog wel geschuurd en stofvrij gemaakt, maar het moest wat sneller dan gepland), dus dat verfwerk ga ik nog eens rustig en netjes overdoen.

ErikvanGarderen
Hercules Held
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 08 aug 2014 13:32
Locatie: Culemborg

Re: Erik's WEP, de BE-07-66

Berichtdoor ErikvanGarderen » di 21 apr 2015 19:20

Op de laatste Zaterdag voor het afscheid van Gerard hebben Jan de Weijer en ik de laatste loodjes afgelegd om de WEP weer rijdend te krijgen. Monteren van de naaf van het linke rreservewiel en het reservewiel zelf, monteren van het laadbakrek, trekhaak en bumperettes, schilderen van enkele framedelen en laadbak in RAL6014, het doorsmeren van de aandrijflijn, het afvullen van het koelsysteem en het maken van een proefrit.

Op de foto is Jan te zien bij het smeren van de tussenbakken. Het bleek dat alle tandwielkasten nog lekker vol zaten met uitzondering van de tussenbakken. Bij het volgende winteronderhoud zullen de keerringen dus vervangen gaan worden...
IMGP9853.jpg
IMGP9853.jpg (171.46 KiB) 16644 keer bekeken
De versnellingsbak bijvullen is een wat apart kunstje. Via een trechter met een verlengslang is dat te doen door twee mensen. In je eentje proberen is niet aan te raden. Hier zit Jan achterin de laadbak om het vullen van bovenaf te begeleiden. Tevens is te zien dat laadbakrek, trekhaak en bumperettes er ook weer goed uitzien.
IMGP9857.jpg
IMGP9857.jpg (189.43 KiB) 16644 keer bekeken
De achterzijde van de laadbak is ook even snel in de RAL 6014 gezet. Bij het schuren kwam nog netjes naar voren waar de opschriften hadden gezeten voor het 6V en 24V systeem. Die opschriften zullen na het definitief schilderen ook weer worden geplaatst.
IMGP9854.jpg
IMGP9854.jpg (141.49 KiB) 16644 keer bekeken
Laatst gewijzigd door ErikvanGarderen op di 21 apr 2015 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.

ErikvanGarderen
Hercules Held
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 08 aug 2014 13:32
Locatie: Culemborg

Re: Erik's WEP, de BE-07-66

Berichtdoor ErikvanGarderen » di 21 apr 2015 19:29

En daar staat de WEP dan aan gereed voor het rijseizoen. Onder voorbehoud zal de WEP te zien zijn op de volgende evenementen;
- 5 Mei, Bevrijdingsdefilé Doorn
- weekend 10 Mei, Hembrugweekend, Zaandam
- weekend 16 Mei, 50 Jaar YP408 in Nationaal Militair Museum Soesterberg
- 30 Mei, Oldtimerdag Culemborg
- weekend 14 Augustus, Militair weekend Aviodrome, Lelystad.
IMGP9862.jpg
IMGP9862.jpg (197.68 KiB) 16644 keer bekeken
Tijdens de proefritten heb ik niet harder gereden dan bijna 80 km/u. Bij die snelheid werd het sturen wat licht. Op de snelweg toch nog even wat sneller geprobeerd en daar heb ik de 90 km/u op de teller (GPS snelheid niet gemeten) nog aan kunnen tikken. Die snelheid zal ik niet bij iedere rit gaan rijden, het blijft een oud beestje, maar het viel me niet tegen. De wagen bleef stabiel sturen en rijden. Toerental net onder de 2800 en ook de temperatuur en oliedruk netjes.
IMGP9949.jpg
IMGP9949.jpg (184.93 KiB) 16644 keer bekeken
En dan viel er vlak voor mijn vakantie nog een leuk pakketje op de deurmat. Drie Artitec WEP'jes (met in totaal zes neusjes), die weliswaar nog in elkaar gezet moeten worden, maar dat gaat wel goed komen...
2015-04-15 18.30.13.jpg
2015-04-15 18.30.13.jpg (188.35 KiB) 16643 keer bekeken

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Erik's WEP, de BE-07-66

Berichtdoor Hoppa69 » di 21 apr 2015 20:27

De versnellingsbak bijvullen is een wat apart kunstje. Via een trechter met een verlengslang is dat te doen door twee mensen. In je eentje proberen is niet aan te raden.
Bak er onder.
Dop niveau er uit.
Bovenkant deksel, schakelhandel verwijderen, trechter er in en kiepen maar.
Gaat best in je uppie.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

ErikvanGarderen
Hercules Held
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 08 aug 2014 13:32
Locatie: Culemborg

Re: Erik's WEP, de BE-07-66

Berichtdoor ErikvanGarderen » wo 02 sep 2015 17:03

Het is al weer geruime tijd geleden dat ik een update heb gedaan. Wat persoonlijke aangelegenheden hebben voor wat vertraging in mijn activiteiten gezorgd. Ik heb dan ook wel het één en ander aan leuke ritten gemaakt, maar weinig aan onderhoud gedaan. Afgelopen week ben ik wel tegen een leuke aankoop aangeliopen in de vorm van een Polynorm 1-tonner aanhangwagen. O een oude dia van mijn vader uit zijn diensttijd is een WEP te zien met aanhanger en ik vermoed dat dit de WEP is waar hij zelf op heeft gereden, aangezien op de foto wel een bijrijder te zien is maar geen chauffeur...
PICT01106a.jpg
PICT01106a.jpg (128.27 KiB) 16487 keer bekeken
Gelukkig heb ik nu het beeld dan ook compleet en beschik ik ook over een Polynorm trailer. De aanhanger stond in een weiland en is in redelijk goede staat. Na een snelwegrit van ongeveer 50 km kwam ik er wel achter dat er nog maar 0,2 atmosfeer in de NATO-banden zat, maar dat heeft gelukkig geen problemen opgeleverd.
2015-08-23 18.12.04a.jpg
2015-08-23 18.12.04a.jpg (201.62 KiB) 16487 keer bekeken
De aanhanger wil ik net als de WEP terugbrengen in originele staat inclusief alle opschriften. Momenteel ben ik al op zoek naar informatie over welke opschriften waar hebben gezeten en dat is nog niet geheel duidelijk. Een bezoekje aan het NMM speciaal om dat uit te zoeken volgt nog. De fotootjes op DKO en BravoCie over aanhangers zijn helaas net niet duidelijk genoeg. Het kenteken van de aanhanger was in ieder geval KU-19-31. Ook nu heeft de aanhanger nog steeds een eigen kenteken (en moet dan ook apart verzekerd zijn).
2015-08-23 16.52.40a.jpg
2015-08-23 16.52.40a.jpg (109.6 KiB) 16487 keer bekeken

ErikvanGarderen
Hercules Held
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 08 aug 2014 13:32
Locatie: Culemborg

Re: Erik's WEP, de BE-07-66

Berichtdoor ErikvanGarderen » wo 02 sep 2015 17:06

Ik vermoed dat er twee jaar na de productie een keer een ongeluk is gebeurd omdat het Polynorm fabrieksplaatje de datum 23-11-1957 ingeslagen heeft en spreekt over 'revideren' terwijl de datum op kenteken 30-06-1955 aangeeft.
2015-08-23 16.52.34a.jpg
2015-08-23 16.52.34a.jpg (137.25 KiB) 16486 keer bekeken
Met betrekking tot restauratie ben ik nog wel aan het overwegen of ik alles wat los kan ook los zal maken of dat ik toch ga voor een snellere versie waarbij ik een deel van de wagen ongemoeid laat.



Met betrekking tot wetgeving liep ik nog tegen een aardig puntje aan; Van mijn WEP was het maximum trekgewicht (zowel voor ongeremde als gerenmde aanhangers) onbekend. Ik heb dan ook via de website van het RDW een vraag gesteld aan het RDW of men voor mijn WEP deze gegevens wilde aanpassen. Daarbij heb ik uiteraard vermeld dat een Polynorm ongeveer 650 kilo weegt en een ton aan laadgoed mee kan nemen. Na een kleine week kreeg ik een nieuw kentekenpasje (identiek aan het oude pasje, dus geen aanhangergewicht vermeld, nog maar een mailtje aan RDW sturen), maar op de RDW site staat dat ik nu een ongeremde aanhanger van max 750 kilo mag meevoeren (dat was 0 kilo). Ik kan dus in ieder geval toeren met de aanhanger achter de DAF.

Een maximum gewicht wat op de dissel nag leunen is niet vermeld, maar aangezien ik de aanhanger in mijn eentje wil kunnen aan- en afkoppelen houdt ik dat zelf wel op een kilo of veertig a vijftig. Het gewicht van de aanhanger is ten opzichte van de DAF zelf zo laag dat dit disselgewicht geen problemen op gaat leveren. Het reservewiel heb ik om die reden dan ook tijdelijk maar achterin de aanhanger liggen. Een extra 60 kilogram achterin helpt wel om de balans wat beter te krijgen. In de toekomst ga ik wel eens kijken of ik met wat ballast de balans wat beter kan krijgen als het reservewiel weer voorop staat (dat oogt namelijk wel mooier).
2015-08-23 18.13.00a.jpg
2015-08-23 18.13.00a.jpg (160.72 KiB) 16486 keer bekeken


Het reservewiel is overigens voorzien van een YA-126 velg inclusief sneeuwkettinghaken. De beide wielen die er nu onder zitten zijn voorzien van wat XXXXXXXXX velgen. Ik hoop alle drie de velgen nog eens te kunnen ruilen voor Polynorm aanhanger velgen (YA-126 velgen, maar dan zonder haken).



Het achteruitrijden vereist wat aandacht. In de handleiding van Defensie staat dat dit alleen met een gids mag, maar het is net te doen als ik door het achterzeil van de laadbak heen kan kijken. Met de zeilen naar beneden kun je in ieder geval niet op tijd corrigeren en dat kun je dus beter niet doen.
2015-08-23 18.12.25a.jpg
2015-08-23 18.12.25a.jpg (159.4 KiB) 16486 keer bekeken

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Erik's WEP, de BE-07-66

Berichtdoor Hoppa69 » wo 02 sep 2015 20:51

Ook nu heeft de aanhanger nog steeds een eigen kenteken (en moet dan ook apart verzekerd zijn)
Niet moet maar mag.
vermeld dat een Polynorm ongeveer 650 kilo weegt en een ton aan laadgoed mee kan nemen. staat dat ik nu een ongeremde aanhanger van max 750 kilo mag meevoeren (dat was 0 kilo). Ik kan dus in ieder geval toeren met de aanhanger achter de DAF.
Dan zal er op je kenteken dus echt laadvermogen 100 kilo moeten staan, staat er meer op mag je ondanks jouw verhaal niet leeg rijden met het ding.
Of je haalt je kenteken er af en dan kan het wel, want ongeremd is in dit land tot 750 kilo en ook dan dus niet meer als 100 kilo er in.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

ErikvanGarderen
Hercules Held
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 08 aug 2014 13:32
Locatie: Culemborg

Re: Erik's WEP, de BE-07-66

Berichtdoor ErikvanGarderen » do 03 sep 2015 06:22

Hoi Ruud,

Het eerste punt over de verzekering bren ik al aan het navragen bij de verzekeringsmaatschappij. Op de RDW site staat het wat onduidelijk.
Voor het tweede punt zal ik contact opnemen met het RDW om te kijken of ik het laadvermogen volgens kenteken omlaag kan krijgen. Ik vermoed dat dit geen probleem zal zijn.

YA314
Knipperlichtje
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 13 apr 2012 20:23
Contacteer:

Re: Erik's WEP, de BE-07-66

Berichtdoor YA314 » do 03 sep 2015 19:29

Hoi Erik,

aanhanger apart verzekeren is niet nodig.
Kenteken aanpassen ook niet (neem aan dat je die van de aanhanger bedoeld).
Aanhanger mag best zwaarder kunnen zijn als de auto mag trekken, echter mag jij 'm dus niet volledig beladen.
Aanpassen tot 750 kg zal de waarde van het kenteken teniet doen. Je krijgt het namelijk nooit meer omhoog.
Er zijn webjes (en ook 314/328) die indertijd meegedaan hebben met de mogelijkheid om het kenteken aanpassen m.b.t. het ongeremde trekgewicht.
Mijn web mag ongeremd ruim 1600 kg trekken, en mijn 314 meer dan 2000 (de helft van het eigen gewicht).
Helaas lukt dat nu niet meer. Ook het alsnog op kenteken zetten van ongeremde aanhangers is een groot probleem, en ook dat lukt eigenlijk niet meer.

Groeten,
Timo

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Erik's WEP, de BE-07-66

Berichtdoor Hoppa69 » do 03 sep 2015 20:45

Dit gaat weer zo'n discussie worden.
Enige wat ik er nog over zeg is dat als je met een B rijbewijs een aanhanger trekt die b.v. 1500 kg mag laden en je auto weegt 2500 maar de aanhanger weegt leeg 500 kg mag je er toch niet mee rijden, ondanks dat je dan niet boven de 3500 kg uitkomt.

Het verlagen van je aanhanger erik is inderdaad een waarde vermindering voor je aanhanger.
Zoals gezegd, je krijgt het niet meer terug.
Net zoals een trekhaak op kenteken.
Mijn 126 was gelukkig ook op tijd voor de regeling en verhoging, ik zit op ongeremd 1548 kg en geremd 2500 kg.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

YA314
Knipperlichtje
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 13 apr 2012 20:23
Contacteer:

Re: Erik's WEP, de BE-07-66

Berichtdoor YA314 » do 03 sep 2015 22:29

ik lees nergens dat Erik geen E achter B heeft....
dat maakt het verhaal namelijk anders, dan wordt het rijbewijs de beperkende factor.
maar als hij dat wel heeft is het geen probleem.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Erik's WEP, de BE-07-66

Berichtdoor Hoppa69 » do 03 sep 2015 23:11

Dat maakt het verhaal wel anders ja.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Jorrit
Cabine Coureur
Berichten: 326
Lid geworden op: zo 10 dec 2006 14:02
Locatie: 't Gooi

Re: Erik's WEP, de BE-07-66

Berichtdoor Jorrit » do 03 sep 2015 23:46

Bekende aanhanger, trouwens... :D

ErikvanGarderen
Hercules Held
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 08 aug 2014 13:32
Locatie: Culemborg

Re: Erik's WEP, de BE-07-66

Berichtdoor ErikvanGarderen » vr 04 sep 2015 08:59

Dank jullie wel voor de extra info. Ik heb inderdaad wel mijn E-achter-B, dus dat is op zich niet het probleem.
@Jorrit, de aanhanger zal inderdaad wel bekend zijn :D

Van de verzekeringsmaatschappij heb ik inmiddels bericht gehad. Omdat mijn WEP als solo voertuig is geregistreerd komt er ongeveer 20 euro aan premie per jaar bij. Als ik met de aanhanger in het buitenland wil rijden, komt er voor een eigen groene kaart nog eens ongeveer 20 euro aan premie per jaar bij.

M.b.t. de RDW zal ik nog eens overwegen wat ik ga doen


Terug naar “Projecten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 0 gasten