1 tons polynorm
Moderator: ruben
- wesley
- Cabine Coureur
- Berichten: 393
- Lid geworden op: ma 29 dec 2008 10:54
- Locatie: Etten-leur
- Contacteer:
1 tons polynorm
Kan iemand mij vertellen wat voor uitrusting er in een polynorm aanhanger hoort van de verbindingsdienst?
Ik bedoel de polynorm die achter de de ya 126 fm heeft gehangen.
Waren deze geremd? Of waren dat alleen de toolsetaanhangers met verhoogde huif?
Het enige wat ik tot nu toe weet is dat er een imperia aggregaat in stond. Horen er ook nog een haspelwerktuig in?
M.v.g. Wesley
Ik bedoel de polynorm die achter de de ya 126 fm heeft gehangen.
Waren deze geremd? Of waren dat alleen de toolsetaanhangers met verhoogde huif?
Het enige wat ik tot nu toe weet is dat er een imperia aggregaat in stond. Horen er ook nog een haspelwerktuig in?
M.v.g. Wesley
Grtn v/d Ouwe Daf
Re: 1 tons polynorm
Achter de ya 126 hing (in de latere periode) een geremde Polynorm met daarin een Siemens 3Kw en wat toebehoren. In ieder geval ook een brandblusser. Onze verbindelaar had altijd een kist met losse kabels, reserve onderdelen (in de mats) enz. er bij in staan.
geremde Toolset ahw's heb ik nooit gezien, waren altijd gewone 1 Tons ahw's van verschillende merken, soms met neuswiel, soms met reservewielsteun.
Maar er zijn de loop der tijd ook veel anders opgebouwde 1 tons aggregaat ahw's geweest. BV. met de grote Imperia (die kar was niet te huffen). Open ahw's met 2 Dynaf/Imperia 3 kw's achter elkaar (ook niet te huffen) of een kar zoals wij in de werkplaats ook hadden speciaal voor de werkplaatstent tijdens oefening. Dat was deels eigen samenstelling en heb ik nu weer nagebouwd voor de DKO, met een 3 Kw Dynaf en verlichtingsuitrusting. (1 Kist van de set van drie met de 50m kabelhaspel met stoppen).
Ik denk dat je achter de ya 126 met dichte radio-opbouw qua orginaliteit het beste de geremde Polynorm kan nemen. Ik kan me niet herinneren dat die een Benzine aggregaat hadden, bij mijn weten altijd een Siemens dieseltje, maar goed ik weet ook niet alles .Deze diesel aggregaten werden vanaf halverwege de 70-er jaren ingevoerd.
geremde Toolset ahw's heb ik nooit gezien, waren altijd gewone 1 Tons ahw's van verschillende merken, soms met neuswiel, soms met reservewielsteun.
Maar er zijn de loop der tijd ook veel anders opgebouwde 1 tons aggregaat ahw's geweest. BV. met de grote Imperia (die kar was niet te huffen). Open ahw's met 2 Dynaf/Imperia 3 kw's achter elkaar (ook niet te huffen) of een kar zoals wij in de werkplaats ook hadden speciaal voor de werkplaatstent tijdens oefening. Dat was deels eigen samenstelling en heb ik nu weer nagebouwd voor de DKO, met een 3 Kw Dynaf en verlichtingsuitrusting. (1 Kist van de set van drie met de 50m kabelhaspel met stoppen).
Ik denk dat je achter de ya 126 met dichte radio-opbouw qua orginaliteit het beste de geremde Polynorm kan nemen. Ik kan me niet herinneren dat die een Benzine aggregaat hadden, bij mijn weten altijd een Siemens dieseltje, maar goed ik weet ook niet alles .Deze diesel aggregaten werden vanaf halverwege de 70-er jaren ingevoerd.
- wesley
- Cabine Coureur
- Berichten: 393
- Lid geworden op: ma 29 dec 2008 10:54
- Locatie: Etten-leur
- Contacteer:
Re: 1 tons polynorm
Bedankt voor je uitleg Wegmann,
Alleen is een geremde slecht te vinden, ik heb ook horen vertellen dat ze er vaak ongeremde polynorm's achter de radiowagen hadden maar ik weet dus niet of dit zo is.
Alleen is een geremde slecht te vinden, ik heb ook horen vertellen dat ze er vaak ongeremde polynorm's achter de radiowagen hadden maar ik weet dus niet of dit zo is.
Grtn v/d Ouwe Daf
-
- Vierwielend Vooruit
- Berichten: 504
- Lid geworden op: ma 21 mei 2007 17:30
- Locatie: Alphen aan den rijn
Re: 1 tons polynorm
Geremde ahw dat is een latere modificatie voor achter de radio web ivm toch wel wat gewicht der in. Deze ongeremde ahw, s werden omgebouwd dmv een oploop inrichting dit werd in alphen aan den rijn gedaan.geheel origineel en wat exclusiever.
Re: 1 tons polynorm
Bij de 126 EZB uitvoering behoorde een 1 tonner met oploop rem waarin een Hatz 4 kW aggregaat.
Verder a.d. zijkant twee jerrican rekken voor diesel en een klem voor een aardpen,a.d.andere zijde een brandblusser en klemmen voor twee clark masten en aan de achterkant een rek voor kabelhaspels zoals een haspel CX-4411 voor de afstands bediening (radio installatie regelaar RF-4403),de haspels CX-4409 en CX-4410 voor de antenne tuner(RF afstemmer RT-4403 en de haspels CX-4413 voor 230 V AC aggregaat naar 126.
En dan nog twee antennetassen met de GRA-50 antenne uitrusting,En een hoes Met staafantenne uitrusting AS-4529.
En een krat bier.
Zo en nu is het wel duidelijk waarom de aanhanger een oploop rem heeft
Verder a.d. zijkant twee jerrican rekken voor diesel en een klem voor een aardpen,a.d.andere zijde een brandblusser en klemmen voor twee clark masten en aan de achterkant een rek voor kabelhaspels zoals een haspel CX-4411 voor de afstands bediening (radio installatie regelaar RF-4403),de haspels CX-4409 en CX-4410 voor de antenne tuner(RF afstemmer RT-4403 en de haspels CX-4413 voor 230 V AC aggregaat naar 126.
En dan nog twee antennetassen met de GRA-50 antenne uitrusting,En een hoes Met staafantenne uitrusting AS-4529.
En een krat bier.
Zo en nu is het wel duidelijk waarom de aanhanger een oploop rem heeft
Re: 1 tons polynorm
Klopt, de aanhanger met oplooprem was voorzien van een blokkering die het inlopen van de dissel voorkwam voordat met de aanhanger achteruit werd gereden, door een 2e man ingezet moest worden. Werd dat niet gedaan, stuiterde de aanhanger met geblokkeerde wielen voor de YA 126 uit...
Het bijtanken van de Hatz diesel in het donker, op een oefening in Duitsland, leidde bij ons (een mede telexist en ik als telexist chauffeur) regelmatig tot morsen van diesel. Bijna niet te voorkomen door geglibber van eerdere lekkages op de vloer en slechte bereikbaarheid van het vulgat door allerlei opbergrekken in de aanhanger, camonetten, zijschotten en kaptogen. Door het hoge gewicht van de aanhanger met lading was aan- en afkoppelen door 1 man bijna niet mogelijk. Ooit heb ik een dergelijke aanhanger jaren terug Van Dam in Bennekom zien staan.
Het bijtanken van de Hatz diesel in het donker, op een oefening in Duitsland, leidde bij ons (een mede telexist en ik als telexist chauffeur) regelmatig tot morsen van diesel. Bijna niet te voorkomen door geglibber van eerdere lekkages op de vloer en slechte bereikbaarheid van het vulgat door allerlei opbergrekken in de aanhanger, camonetten, zijschotten en kaptogen. Door het hoge gewicht van de aanhanger met lading was aan- en afkoppelen door 1 man bijna niet mogelijk. Ooit heb ik een dergelijke aanhanger jaren terug Van Dam in Bennekom zien staan.
De YA 318, mother of the "Dikke Daf"
- wesley
- Cabine Coureur
- Berichten: 393
- Lid geworden op: ma 29 dec 2008 10:54
- Locatie: Etten-leur
- Contacteer:
Re: 1 tons polynorm
Heren bedankt voor de antwoorden dit is erg duidelijk, maar jullie praten over de aanhanger achter de ya126 ezb, was dit dezelfde als achter de fm uitvoering hing?
Grtn v/d Ouwe Daf
Re: 1 tons polynorm
Achter de FM hoorde ook een geremde 1 tonner,met een Hatz diesel in die tijd was het materieel gestandaardiseerd.
Immers de wagen draaide op 220 V denk a.d. telex en de 24 V 0mvormer.
Dus ook de jerrycan rekken en brandblusser en enkele antenne haspels,220 v haspels en telefoondraad haspels.
De bijbehorende Clark mast de PU-8(8 meter uitvoering) was gemonteerd a.d. voorzijde van de cabine d.m.v. een klem constructie.
Bij de uitvoering met dubbele RT-3600 werd in de aanhanger een tweede mast meegevoerd in klemmen a.d. zijkant bevestigd.
Dus in grote lijnen had de FM telex uitvoering een identieke aanhanger.
Vroeger had v.Dam een aantal van deze aanhangers staan met de infrastructuur nog aanwezig.
Immers de wagen draaide op 220 V denk a.d. telex en de 24 V 0mvormer.
Dus ook de jerrycan rekken en brandblusser en enkele antenne haspels,220 v haspels en telefoondraad haspels.
De bijbehorende Clark mast de PU-8(8 meter uitvoering) was gemonteerd a.d. voorzijde van de cabine d.m.v. een klem constructie.
Bij de uitvoering met dubbele RT-3600 werd in de aanhanger een tweede mast meegevoerd in klemmen a.d. zijkant bevestigd.
Dus in grote lijnen had de FM telex uitvoering een identieke aanhanger.
Vroeger had v.Dam een aantal van deze aanhangers staan met de infrastructuur nog aanwezig.
Re: 1 tons polynorm
ik heb begrepen dat deze geremde aanhangers omgebouwd zijn vanuit ongeremde aanhangwagens in de '70 er jaren. Heeft iemand info hierover? Ik heb er zelf een die helemaal leeg is. Moet wel zeggen dat het ideaal is achter de 126.
-
- Vierwielend Vooruit
- Berichten: 504
- Lid geworden op: ma 21 mei 2007 17:30
- Locatie: Alphen aan den rijn
Re: 1 tons polynorm
Staat al omschreven.
iemand bevestigen?
iemand bevestigen?
- alexgeertsema
- Professioneel Pedaal Prutser
- Berichten: 212
- Lid geworden op: wo 10 jan 2018 14:17
- Locatie: Stadskanaal
Re: 1 tons polynorm
En hoe zit dat met deze aanhanger ?
- wesley
- Cabine Coureur
- Berichten: 393
- Lid geworden op: ma 29 dec 2008 10:54
- Locatie: Etten-leur
- Contacteer:
Re: 1 tons polynorm
Dit is een ya126 rasteruitvoering, die heeft een ander doel en andere configuratie. Oftewel een andere detaillijst en anders ingerichte wagen. Ik meen dat er een fm200 installatie in hoort te zitten.
Grtn v/d Ouwe Daf
- alexgeertsema
- Professioneel Pedaal Prutser
- Berichten: 212
- Lid geworden op: wo 10 jan 2018 14:17
- Locatie: Stadskanaal
Re: 1 tons polynorm
Top! Bedankt voor deze info!
Re: 1 tons polynorm
De rasteruitvoering is meen ik in de jaren 70 en 80 in de YA 324 gebouwd.
De YA 318, mother of the "Dikke Daf"
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten