herbouw van een 126: bewegend plaatjes

Voor (foto)verslagen over diverse projecten, zoals restauratie van uw auto, inbouw van gas, klussen aan een polynorm etc

Moderator: ruben

BertUS
Hercules Held
Berichten: 97
Lid geworden op: di 10 dec 2013 20:07

Re: herbouw van een 126 Wielmaten gevraaagd

Berichtdoor BertUS » ma 14 apr 2014 19:15

Hij was zo mooi groen, maar dat is wel redelijk drastisch veranderd, ik heb wat moeten schuren en ben toen maar begonnen om er toch meer details op aan te brengen. Dus nu bijknutseld......................................uhhh.............de profielen op de glijplaat van de bumper, de radiokap er toch maar vast opgezet, de klemmen er al voor het grootste deel op, de spatborden achter gemaakt, raar genoeg kloppen de maten, maar optisch lijkt het wat vreemd, de spatbordranden bij de neus en zo zijn er nog wel wat zaken die ik nu toch maar aan het aanbrengen ben. Omdat dochterlief blijkbaar mijn fotokaartje beter vond zitten in haar camera, de foto's moeten maken met het telefoonding, op zich maakt die goede foto's alleen moet ik mijn handen eens stilhouden.

die kapspanten op de cabine zijn erg grof, maar daar komt toch nog een zeil overheen (niet zoals het hoort, maar och niemand die het weet, toch?)

Okee, maar weer wat plaatjes

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

BertUS
Hercules Held
Berichten: 97
Lid geworden op: di 10 dec 2013 20:07

Re: herbouw van een 126 Wielmaten gevraaagd

Berichtdoor BertUS » vr 18 apr 2014 07:41

Maar eens begonnen met het pio rek

Valt weinig over te zeggen, kwestie van foto's kijken en frunniken
Heb alwel de houweelsteel gemaakt, de rest moet er nog ff bijgemaakt worden

Afbeelding

BertUS
Hercules Held
Berichten: 97
Lid geworden op: di 10 dec 2013 20:07

Re: herbouw van een 126 Wielmaten gevraaagd

Berichtdoor BertUS » za 19 apr 2014 14:25

Weer een stapje verder, klein stapje welliswaar, maar wel even werk, heb nu ook de schep en de bijl klaar

Moet nog wel een beetje verder afwerken zie ik op de foto, maar die is dan ook aardig vergroot want het geheel is 28 mm lang en 9,5 mm breed.
Heb doelbewust voor houten stelen gekozen (zoeken in de sparpartbox is makkelijker), want die kan je mooi bewerken als ze geschilderd zijn.

Afbeelding

Ben hem ook aan het digitaliseren, altijd makkelijk voor de 3D printer ooit :lol:

Nu alleen nog de pikhouweel, althans het blad en de diverse klemmen en riemen en dan is er weer een deelproject klaar

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: herbouw van een 126 Wielmaten gevraaagd

Berichtdoor Hoppa69 » za 19 apr 2014 19:53

Mooi hoor. 8)
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

BertUS
Hercules Held
Berichten: 97
Lid geworden op: di 10 dec 2013 20:07

Re: herbouw van een 126 Wielmaten gevraaagd

Berichtdoor BertUS » za 19 apr 2014 23:56

Thanks Ruud

Inmiddels de pikhouweel gemaakt en Ik heb het gereedschap vastgelijmd op het rek, ik zat een beetje te twijfelen of ik het apart zou schilderen, maar och, met olieverf krijg ik ook wel verschil in het geheel.
Moet alleen nog de spanriempjes maken en de spanklem voor de beugel over de pikhouweel.

Op de foto het rek maar eens op het spatbord gelegd. is meteen te zien waarom die valbeugels er op zitten, alleen helpt het niet altijd, rechter frame van de ruit is toch gebroken.

Afbeelding

BertUS
Hercules Held
Berichten: 97
Lid geworden op: di 10 dec 2013 20:07

Re: herbouw van een 126 Wielmaten gevraaagd

Berichtdoor BertUS » ma 21 apr 2014 21:38

Ik heb het even helemaal gehad met de cabine, elke keer zie ik weer dingen die ik wil verbeteren, zijruitjes repareren, steeds weer bijwerken en zo, ding lijkt steeeds schever te staan, radius van de spatborden aangepast, maar zu zitten ze een beetje vreemd, kortom, ik had de neiging vandaag om er een 3D tekening in 2D van de maken (synoniem om tegen de muur te kwakken).

Ik ben dus maar wat anders begonnen en heb de toolbox en het jerrycan rek gemaakt. Ik laat het rek leeg, ten eerste omdat ik ergens een rekenfoutje heb gemaakt en daardoor een paar mm te kort kom (ik geef het eerlijk toe) en het geeft een beetje diepte aan het model als het in 1 kleur staat, bijkomend voordeel dus.

Nou ja, maten zijn bekend, tis 12 mm in het vierkant, en heb zelfs wat PE toegevoegd, ik heb nog het een en ander in de sparebox liggen.

okee, nu maar weer plaatjes, zal van de week de beide rekken en de toolbox eens in de kleur gaan zetten en afwerken, puur ter indicatie hoe het gaat worden en of ik nog niets verleerd ben.

Afbeelding

Ik weet dat ik het jerrycan rek, niet geheel juist heb gemaakt, misschien dat ik dat nog aanpas. ik doel dus op de strip die eigenlijk los hoort te hangen aan de voorzijde om de jerrycans te pakken

Gebruikersavatar
Bertjan
Matgroentje
Berichten: 8
Lid geworden op: di 15 apr 2014 15:39
Locatie: Utrecht

Re: herbouw van een 126

Berichtdoor Bertjan » di 22 apr 2014 17:50

Leuk dat je er een verslag over maakt!
Ik begon te lezen en dacht dat het over een echte 126 ging,
maar even verderop kwam ik er al snel achter dat het om een kleitje ging. haha
Leuk om te lezen hoe het gaat, ik hoop dat je niet opgeeft ;)

BertUS
Hercules Held
Berichten: 97
Lid geworden op: di 10 dec 2013 20:07

Re: herbouw van een 126

Berichtdoor BertUS » do 24 apr 2014 20:11

Thanks bertjan, ja , ik wil nu ook eens wat afmaken en daar is deze heel geschikt voor

Ik heb de toolbox, het jerrycan rek en het piorek in de kleur gezet.
Ik ben een beetje aan het experimenteren geweest tot ik een kleur had die aan mijn wens en verwachting voldeed. het was best simpel uiteindelijk.
Het is geen kopie van de RAL 6014, maar meer gebaseerd op het effect van de kleur van veel foto's. het komt heel vaak wat grijzig over. Ik ben dus met diverse groen en grijs aan het spelen geweest en uiteindelijk gekomen op 90% US Dark green en 10% US grijs.
Ik heb rekening gehouden met een eventuele verwering, dus vandaar dat ik het iets lihter heb gehouden. Er komt nl een blauw en groen filter overheen, aan postshading waarschijnlijk hooguit wat geel op de grote vlakken, tenminste dat is de planning maar zoals ik dagelijks meemaak is er niets veranderlijker dan een planning.

Okee, hier even een daglichtfoto met een heel aardige benadering van de kleur

Afbeelding

BertUS
Hercules Held
Berichten: 97
Lid geworden op: di 10 dec 2013 20:07

Re: herbouw van een 126

Berichtdoor BertUS » zo 27 apr 2014 16:40

IK heb maar weer eens wat gedaan tussen allerlei andere zaken door.

Okee, waar zullen we mee starten, nou maar met een kenmerkend iets wat de Daf radiowagen tot een EZB maakt.

Naast de grote achterdeurruit.............................

Afbeelding

..................................heeft de Daf nog een zeer kenmerkend iets, namelijk de grote uitsparing rechtsvoor in het dak, met name voor de antenneopbouw van de telex

Afbeelding

en als derde punt, een dakluik..................

Afbeelding

............nee. klopt die staat er nog niet op, het dak laat ik nu even zien omdat ik aan het plamuren ben omdat een middenspant zichtbaar begon te worden. het dak is helaas een beetje dun materiaal dus echt glad krijg ik het nog net.

Tegenwoordig zie je veel EXB bakken rijden die net als de FM eeen zeil over de huif hebben. Bij de FM kan ik mij dat voorstellen want dat is een enkele plaat metaal, maar de EZB is wel degelijk al geisoleerd, dus daar wordt zelden een zeil over heen gezet, hooguit bij het camoufleren.

het dakraam komt er dus nog op evenals een paar details aan de uitsparing.

Verder heb ik de toolbox, het piorek en het jerrycanrek afgemaakt, beetje gespeeld met olieverf, je kent het wel, allerlei dure engelstalige technieken op toegepast, jammer dat dit zo slecht zichtbaar is op kleine nderdelen. Ook een soort van chipping gedaan, het is per slot van rekening eeen hobbybak of niet (als ik zo eens de originele foto's van Dafs zit te bekijken, ziet de mijne er nog best strak uit)
De definitieve afwerking gebeurt zodra de rest ook in kleur staat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

BertUS
Hercules Held
Berichten: 97
Lid geworden op: di 10 dec 2013 20:07

Re: herbouw van een 126

Berichtdoor BertUS » zo 04 mei 2014 17:46

Ik heb niet veel kunnen doen deze week, beetje schuren hooguit, maar vandaag de huif maar eens gedaan. Ik had spul voor de huif, maar heb toch maar de beproefde tissue/houtlijm toegepast. het was wel even klooien, want door de hoogtes en het rare model moest ik even spelen met een paar stukjes, maar hij zit er aardig op nu, Alleen de naden moet ik gaan simuleren, want dat lukte niet,
Goed de foto's dus

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De gaten in de motorkap zitten er voor de koelroosters, moet ik nog maken

BertUS
Hercules Held
Berichten: 97
Lid geworden op: di 10 dec 2013 20:07

Re: herbouw van een 126

Berichtdoor BertUS » vr 09 mei 2014 19:04

Nou, dat ging lekker, als als olieverfmeester, ben toch mooi de touch volledig kwijt, het mengen lukte niet, opbrengen dus ook niet en sschoonmaken is met zo'n tissuedakje niet handig.
Dus het moest even dagen drogen, en toen maar met vallejo aan het kwasten gegaan. Ik kan daar niet zo lekker mee smeren als met olieverf.
Maar goed, tis groen, op de foto iets donkerder uitgevallen denk ik, maar buitenopname was niet echt handig in dit herfstweer.
Ik heb dus een paar foto's rondom gemaakt, de achterzijde ziet er aangekloven uit, maar dat zie je toch niet meer

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dafinknouleuk
Vierwielend Vooruit
Berichten: 880
Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
Locatie: Oud-Beijerland

Re: herbouw van een 126

Berichtdoor Dafinknouleuk » vr 09 mei 2014 19:31

respect!

BertUS
Hercules Held
Berichten: 97
Lid geworden op: di 10 dec 2013 20:07

Re: herbouw van een 126

Berichtdoor BertUS » zo 11 mei 2014 16:45

Thanks

Ik heb geprobeerd om onder de LEDlamp een foto te maken van de huif en op mijn scherm komt die toch heel aardig overheen met de werkelijke kleur. heb hem wel in de P+ gezet, deels voor de vloeinglaag en deels voor een stukje stevigheid

Afbeelding

Verder ben ik bezig geweest met pietpeuterwerk heb de klemmen voor de voorruit gemaakt, zijn 3 stukjes PE

Afbeelding

Tis net niks als je het in het echt ziet, nog geen 7 mm bij 1 mm

Ook wat deurscharnieren geprobeerd te simuleren en alvast de beugels voor de sidelight oorlogslampen vastgeklonken

Afbeelding

Ook alvast de opstapplaten gemaakt, begint er nu wel als een echte cabine uit te lijken, moet nog wel de neusroosters fatsoeneren zie ik
op de 1 of andere manier zit er spanning in de cabine waardoor deze scheeftrekt, ben er niet uit waar, maar losmaken zal meer ellende geven dan vooruitgang. Bij een tweede model maar even goed aan denken.

BertUS
Hercules Held
Berichten: 97
Lid geworden op: di 10 dec 2013 20:07

Re: herbouw van een 126

Berichtdoor BertUS » zo 18 mei 2014 12:12

Niet zoveel kunnen doen deze week, behalve dan het takkenrek, sorry, zo heet dat ding nu eenmaal in de volksmond. Ik heb diverse pogingen gedaan, ook 1 met latoenkoper, maar daar ging het al vlot fout met solderen, dus dat maar weer gauw aan de kant gezet. Daarna tweea pogingen met 0,5 mm dik evergreen en stroken van 2 mm, maar dat werd te grof en de uitlijning wilde niet. Nu een rek gemaakt van 0,5 en 1 mm breed, dat ging al beter, wel een paar keer weer het een en ander losgemaakt en herlijmd, want de boel vervormde wat.

hier was ik op de helft ongeveer

Afbeelding

en na wat verder pielen had ik toch een aardig rekkie. Zodra je het rek op een rechte ondergrond zet en uitlijnd komt die wonderbaarlijk goed uit. Ik heb me ergens een halve mm vergist met lijmen en daardoor is er iets verschil tussen linker en rechterzijde, maar ik heb dat maar zo gelaten.

Afbeelding

en voor de volledigheid is dit een 1 op 1 rek, ach, tis een mooi plaatje en verfraaid het verslag, wit is ook maar wit he?

Afbeelding

Ik zit even te twijfelen of ik een malletje zal gaan maken om de boel te richten, of dat ik dat tijdens het verlijmen doe. Er moeten nog onderscharnieren op waarmee het rek kantelt op de bumper en aan de bovenzijde de aanhechtingsstrip

Dafinknouleuk
Vierwielend Vooruit
Berichten: 880
Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
Locatie: Oud-Beijerland

Re: herbouw van een 126

Berichtdoor Dafinknouleuk » do 22 mei 2014 17:21

Pfff, wat een geduld en miniscuul gepruts, respect!

Die foto van 1:1 lijkt wel het takkenrek van die gast uit Haarlem, die had toch ook een meerjarenproject in een tent?


Terug naar “Projecten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten