Beste YA 126 bezitters en/of liefhebbers,
Ik ben nieuw op dit forum en zal me even voorstellen.
Mijn naam is Bertjan, ik ben 41 jaar en kom oorspronkelijk uit Utrecht.
Ik heb een gedeelte van mijn jeugd in het leger doorgebracht en heb hier zeker geen spijt van.
Vanaf dat moment ben ik gek van o.a YA 126.. het lijkt me nog altijd leuk om eentje
aan te schaffen om eraan te 'klussen'. Alleen heb ik me eigenlijk nog nooit erg erin verdiept
en wil ik dit vanaf nu echt gaan doen. Vandaar dat ik me heb aangemeld op dit forum, het lijkt me bovendien
ook leuk om jullie ervaringen te lezen en wellicht projecten die met de YA 126 uitgevoerd worden.
Zelf kom ik misschien erachter hoe ik het beste naar een YA 126 op zoek kan en wellicht
kan ik veel leren op dit forum. Uiteraard vind ik het ook leuk om andere leden te helpen
met kennis die ik wel heb haha.
Gr. Bertjan
Nieuw, even voorstellen
Moderator: ruben
Re: Nieuw, even voorstellen
Welkom Bertjan, veel leesplezier. Denk dat je hier genoeg info gaat vinden.
Mocht je iets willen aanschaffen, ben toevallig vorige week tegen een schuurvondst aangelopen. Dus mocht je iets willen aanschaffen laat maar weten.
Mocht je iets willen aanschaffen, ben toevallig vorige week tegen een schuurvondst aangelopen. Dus mocht je iets willen aanschaffen laat maar weten.
Groeten,
Dennis
Dennis
Re: Nieuw, even voorstellen
Even een opmerking,in mijn ogen is de aanschaf van een legervoertuig is tegenwoordig een gok.
Ten tweede dient op voertuig technisch gebied een zekere mate van kennis en inzicht te hebben,twee rechterhanden en een goed gevulde gereedschapskist.
En dan kan een carrosserie er nog redelijk uitzien,maar hoe is de toestand van de wiellagers,de lagering v.d. torsiearmen,het remsysteem ,tandwielbakken,tussenbak altijd bijgevuld?
Of staan ze bijna leeg.
Kijk ook naar de toestand van de smering onder de wagen,zit er nog vet in de kruiskoppelingen v.d aandrijf assen,de homokineten of staan ze droog.
Hoe is er mee gereden,bemand met cowboys door water met daarna geen of nauwelijks onderhoud,dan kom je bijna alle bovenstaande punten tegen.
Er staan op deze site genoeg ervaringen en stories verluchtigd met foto's van de ellende die je kunt tegenkomen.
Vind je een rijdend exemplaar,ga dan als bijrijder een proefrit maken en laat hem eens doortrappen naar 85 km,liefst op een weg met wat drempels en onregelmatigheden.
Let op,wel een rustige weg zonder bomen met brede bermen en probeer daarna hetzelfde en let op het stuurgedrag.
Probeer ook de voorwiel aandrijving uit en let op harde metaalachtige geluiden.
Ik wil je niet ontmoedigen maar de meeste voertuigen zijn 3e of 4e hands en onderdelen zijn niet zo goedkoop meer en doorgeroeste of slechte plekken in de carrosserie zijn wel te verhelpen,daar moet je je niet blind op staren,bovenstaande is belangrijker,en koop als eerste het bijbehorende chauffeurs handboek en lees die rustig door alvorens tot aanschaf over te gaan.
Misschien een beetje somber verhaal maar laat je niet ontmoedigen en kijk rustig om je heen, en houdt een oer hollands spreekwoord in gedachten:
Goedkoop kan vaak duur koop zijn
Ten tweede dient op voertuig technisch gebied een zekere mate van kennis en inzicht te hebben,twee rechterhanden en een goed gevulde gereedschapskist.
En dan kan een carrosserie er nog redelijk uitzien,maar hoe is de toestand van de wiellagers,de lagering v.d. torsiearmen,het remsysteem ,tandwielbakken,tussenbak altijd bijgevuld?
Of staan ze bijna leeg.
Kijk ook naar de toestand van de smering onder de wagen,zit er nog vet in de kruiskoppelingen v.d aandrijf assen,de homokineten of staan ze droog.
Hoe is er mee gereden,bemand met cowboys door water met daarna geen of nauwelijks onderhoud,dan kom je bijna alle bovenstaande punten tegen.
Er staan op deze site genoeg ervaringen en stories verluchtigd met foto's van de ellende die je kunt tegenkomen.
Vind je een rijdend exemplaar,ga dan als bijrijder een proefrit maken en laat hem eens doortrappen naar 85 km,liefst op een weg met wat drempels en onregelmatigheden.
Let op,wel een rustige weg zonder bomen met brede bermen en probeer daarna hetzelfde en let op het stuurgedrag.
Probeer ook de voorwiel aandrijving uit en let op harde metaalachtige geluiden.
Ik wil je niet ontmoedigen maar de meeste voertuigen zijn 3e of 4e hands en onderdelen zijn niet zo goedkoop meer en doorgeroeste of slechte plekken in de carrosserie zijn wel te verhelpen,daar moet je je niet blind op staren,bovenstaande is belangrijker,en koop als eerste het bijbehorende chauffeurs handboek en lees die rustig door alvorens tot aanschaf over te gaan.
Misschien een beetje somber verhaal maar laat je niet ontmoedigen en kijk rustig om je heen, en houdt een oer hollands spreekwoord in gedachten:
Goedkoop kan vaak duur koop zijn
-
- Professioneel Pedaal Prutser
- Berichten: 256
- Lid geworden op: do 19 aug 2010 19:46
- Locatie: Koudekerke
Re: Nieuw, even voorstellen
Ik kan alleen maar onderstrepen wat montji zegt. Niet bang zijn om zeurderig over te komen bij een verkoper, technisch goed alles bekijken proberen. Na 100 euro verf en plamuur zien alle 126's er spik en span uit uiterlijk zegt dus niks. Hobbelende banden wijst op lang stilstaan en dus weinig onderhoud. Verder welkom op het forum en succes met t zoeken ! Op jabami.nl kan je alvast de technische handleiding downloaden en doornemen. Beb je alweer wat meer kennis ...
Re: Nieuw, even voorstellen
Bedankt voor de leerzame 'verder kijken dan je neus lang is' reacties.
Door andere koop ervaringen heb ik gelukkig geleerd dat je niet altijd
moet geloven in wat er wordt aangeboden. Ik heb me natuurlijk niets voor niets
eerst aangemeld op dit forum, om eerst een beetje mee te lezen en meer informatie
te achterhalen dan dat ik al weet over de voertuigen. Bedankt voor de tip ik heb
idd net even de handleiding gedownload op http://jabami.nl/ !
Gr.
Door andere koop ervaringen heb ik gelukkig geleerd dat je niet altijd
moet geloven in wat er wordt aangeboden. Ik heb me natuurlijk niets voor niets
eerst aangemeld op dit forum, om eerst een beetje mee te lezen en meer informatie
te achterhalen dan dat ik al weet over de voertuigen. Bedankt voor de tip ik heb
idd net even de handleiding gedownload op http://jabami.nl/ !
Gr.
Re: Nieuw, even voorstellen
Ik ben het helemaal met al het bovenstaande eens. Goed kijken en ga als vergelijking eens langs bij iemand die er al een heeft. Dan weet je waar je aan begint en krijg je vaak goede adviezen. Dit heb ik zelf ook gedaan en dat heeft me veel opgeleverd. Ook ik heb eerst de handleidingen doorgespit zodat ik wist waar ik naar moest kijken. Je bent hier ook welkom voor een bak koffie
P.s. De schuurvondst waar ik het over heb hierboven geen auto van mij zelf maar een exemplaar die ik bij een boer onder een afdak weet te staan in de buurt van mijn werkplaats geen aandelen dus, maar zag er nog wel goed uit.
P.s. De schuurvondst waar ik het over heb hierboven geen auto van mij zelf maar een exemplaar die ik bij een boer onder een afdak weet te staan in de buurt van mijn werkplaats geen aandelen dus, maar zag er nog wel goed uit.
Groeten,
Dennis
Dennis
-
- Professioneel Pedaal Prutser
- Berichten: 213
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 09:48
- Locatie: 's-Gravenzande
- Contacteer:
Re: Nieuw, even voorstellen
welkom op het forum bertjan, en natuurlijk suc6 met de zoektocht. dit gaat zeker goedkomen.
groetjes marco vellekoop
groetjes marco vellekoop
Re: Nieuw, even voorstellen
Ik heb gister ook de handleiding doorgelezen, erg leerzaam.
Misschien moet ik inderdaad maar eens op bezoek bij iemand met een voertuig
en goede ervaring. Bedankt voor de tip
Misschien moet ik inderdaad maar eens op bezoek bij iemand met een voertuig
en goede ervaring. Bedankt voor de tip
-
- Professioneel Pedaal Prutser
- Berichten: 213
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 09:48
- Locatie: 's-Gravenzande
- Contacteer:
Re: Nieuw, even voorstellen
je bent altijd van harte welkom bertjan
Re: Nieuw, even voorstellen
Bertjan,
ik heb je een pb gestuurd.
Groet, HarDaf
ik heb je een pb gestuurd.
Groet, HarDaf
As 't beure mot, mot 't beure
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast