Het avontuur is begonnen!

Al het overige wat YA126 gerelateerd is

Moderator: ruben

Andre754
Hercules Held
Berichten: 69
Lid geworden op: zo 16 jun 2013 20:16
Locatie: Zeist

Het avontuur is begonnen!

Berichtdoor Andre754 » wo 03 jul 2013 14:15

Het avontuur is voor mij begonnen!

Afgelopen vrijdag ben ik wezen kijken in het Limburgse naar een YA 126 Radiowagen. Er zit wel wat roest aan, maar geen doorgerotte plekken. En dat hij een schilderbeurt kan gebruiken was mij reeds bekend. Hij is wel wat nat van onderen, maar lekt geen plassen olie, en ziet er daarmee dus aardig uit. En vanuit de autobushobby bij de Stichting Veteraan Autobussen ben ik wel wat gewend.
Motor sloeg in één keer aan, op gas, de brandstofpomp blijft af en toe hangen. Klopt inderdaad, hij tikt en zuigt geen benzine aan. Ach, dacht ik, als dat alles is…
De uitlaat is wel aan vervanging toe. Is erg dun en roestig, in de laatste bocht (voorbij de knalpot) zit een gat. Ach, dacht ik, als dat alles is…..
Hij rijdt en schakelt prima, voor zover ik als niet YA126 kenner kan beoordelen. Stuur trilt niet. Motor loopt naar mijn idee verder prima, althans, ik hoor geen rare dingen.
Remmen, doet hij aardig voor een auto waar al een tijd niets meer mee is gedaan, en gezien de verhalen die ik gelezen heb, viel het me niet tegen.

In de radiobak zit een Webastokachel, en een tafel met twee radiosets. De tafel en de radio’s zijn echter nog niet ingebouwd.

Enthousiast als ik was aan de 160 km lange tocht naar huis begonnen. Eerst wat binnendoor om aan de wagen te wennen, even tanken (LPG), en vervolgens de snelweg op. Met een gangetje van rond de 75 kmh op ons gemak gaan rijden. Even gestopt bij Weert om de wagen te controleren, maar alles zag er goed uit, geen warme aspotten en dergelijke, dus vanaf daar in één ruk verder naar IJsselstein. Even bij een bevriend iemand op de put gestaan, en daarna door naar Zeist.

Voor vertrek hebben we de richtingaanwijzers, achterlichten en de remlichten gecontroleerd. Aan de zijkant werkte een knipperlicht niet. Logisch, bleek, er zat geen lampje in. Een remlichtje werkte ook niet, maar die hebben we ter plekke vervangen.

Onderweg, als vrachtauto’s mij inhaalden, gaf ik groot licht. Toen kreeg ik al een vermoeden dat het grootlicht niet werkte. Het verklikkerlampje in de auto brandde niet, maar ik kreeg ook van geen enkele chauffeur respons op mijn grootlicht. Dus in Nieuwegein aangekomen ook maar even naar kijken. Wat bleek? Geheel geen koplampen! Wel stadslicht en verduisteringsschijnwerpers. Mh, geen reservelampen, gelukkig had mijn gastheer een 24v duplolamp. Na verwisselen nog steeds geen licht! Even een snelle blik op de zekeringen dan. Mh, op het oog ziet alles er heel uit.
Nah jah, nu geen tijd meer, gauw naar huis, kijken daar wel verder.

Nadat ik twee dagen alle buren langs heb gehad bleef er tijd over om ernaar te kijken. Eens meten of er spanning op de zekering staat. Jawel. Dan maar eens naar de zekering zelf kijken. Zwart van onderen, slecht contact gemaakt, contact schoongemaakt, nieuw zekeringetje er in en…. Koplampjes doen het weer!

Alleen schrok ik bij nader inzien toch wel van de toestand van de banden. Er zitten toch wel flinke droogtescheuren in, dus die zijn als eerste aan vervanging toe. Heeft iemand nog tips waar ik redelijke banden tegen een redelijke prijs kan krijgen? Er zitten Unimog velgen onder. Naast de banden zoek ik een bedrijf in de buurt van Zeist die de banden tegen een redelijke prijs om de velgen kan leggen en de wielen kan balanceren.

Kortom, volgens mij heb ik me weer een puist werk op de hals gehaald!
Voorlopig staat de auto bij mij voor de deur, aangezien ik (nog) geen stallingsruimte heb.

Als ik weer wat te melden heb dan post ik wel weer!

Groetjes!
André.

Terug naar “Overig”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten