lagers ingaande as tussenbak

Vragen stellen en oplossingen geven

Moderator: ruben

pietjedaf
Cabine Coureur
Berichten: 349
Lid geworden op: za 18 nov 2006 20:31
Locatie: oostwold(wk)

Berichtdoor pietjedaf » di 12 okt 2010 21:21

gewoon wat tikken etc of binnen ringen inslijpen en breken met een beitel,
gaan ze er zo af.

zelfde vulringen weer geplaats en spelling was weg.
rij er nu al weer geruime tijd mee gaat goed.

prijs is niet raar wel merk lager??????????

pieter

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2399
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Berichtdoor peter80 » di 12 okt 2010 21:26

binnenring opspannen met een poulietrekker en dan even een rondje met de brander, dan wil een lager ook weleens loskomen

pietjedaf
Cabine Coureur
Berichten: 349
Lid geworden op: za 18 nov 2006 20:31
Locatie: oostwold(wk)

Berichtdoor pietjedaf » di 20 sep 2011 23:24

lagers na 6000 km nog steeds goed en geen speling

pieter

PartySafari
Hercules Held
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 07 apr 2013 23:00
Locatie: Enschede

Re: lagers ingaande as tussenbak

Berichtdoor PartySafari » ma 20 mei 2013 21:57

Hallo, wij zijn bezig het pignon van de reductiebak te repareren. Zoals op de foto is te zien is het deksel van het lagerhuis (2) kapot. We hebben inmiddels een nieuw deksel ontvangen via Thomas, maar hebben nu het probleem om het geheel uit elkaar te krijgen. Met behulp van jullie tip is het gelukt om met een vulring de gehele pignon uit de auto te krijgen. We krijgen echter nu met geen mogelijkheid de aansluitflens voor de kruiskoppeling (5) van het pignon (6). We hebben een U profiel gepakt en deze met de bouten aangedraaid tegen het pignon om zo de aansluitflens omhoog te trekken. Het resultaat is een gebogen U profiel. We hebben ook nog even de brander erop gehad toen hij onder spanning stond, maar dit leverde ook niets op. Daarna hebben we met een hamer staan slaan waarbij de flens afsteunt op de balken, zie foto. Vervolgens hebben we het geheel weer in de auto gezet zodat we met een grote momentsleutel nog meer kracht konden zetten op een poelietrekker, ook dit had geen effect. Ik had begrepen dat het koppel wordt overgebracht via een spiebaan, klopt dat? Is het mogelijk om de twee onderdelen te verwijderen zoals we nu proberen? Heeft er iemand nog tips om dit uit elkaar te krijgen?
bak3001.jpg
bak3001.jpg (94.21 KiB) 13920 keer bekeken
tussenbak2_klein.jpg
tussenbak2_klein.jpg (232.3 KiB) 13920 keer bekeken
tussenbak1_klein.jpg
tussenbak1_klein.jpg (171.71 KiB) 13920 keer bekeken

Dafinknouleuk
Vierwielend Vooruit
Berichten: 880
Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
Locatie: Oud-Beijerland

Re: lagers ingaande as tussenbak

Berichtdoor Dafinknouleuk » ma 20 mei 2013 22:39

Ruud en ik hebben het voor elkaar gekregen door de flens van de tussenas te gebruiken en dan iets ertussen.

Dus:

- kroon moer eraf (of gelijkdraaien met bovenkant as voor meer draagvlak/minder kans op beschadigen)
- opvulmateriaal (dikke moer, ringen)
- flens van tussenas erop en vier langere bouten gebruiken, gelijkmatig (kruislings) aandraaien tot echt goed op spanning.

Dan met een flinke hamer een flinke 'scherpe tik' uitdelen tegen de -zijkant- van de flens (het vlakke stuk) dan 'schrikt' de flens los, is nl. net als bij de stuurstangen een taps stukje as. Met trekken alleen (en slaan in de lengterichting) komt het niet los.

Beetje aandraaien (als dat lukt) en weer een flinke tik op de andere kant.

Dan zou het moeten lukken.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: lagers ingaande as tussenbak

Berichtdoor Hoppa69 » ma 20 mei 2013 22:52

En anders een pers.

Geen pers, las een frame werkje in elkaar en gebruik een potkrik

Maar zoals al door dafinknouleuk al getikt, zo zou het moeten lukken.

N.B. zet bij je gegevens ook is je woonplaats, voor het zelfde geld woon je bij iemand in de buurt die een pers heeft en je een P.B. stuurt om ff langs te komen.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: lagers ingaande as tussenbak

Berichtdoor Hoppa69 » ma 20 mei 2013 22:57

Ik heb het al gevonden in het topic ff voorstellen.
Toch is het makkelijker als men d'r woonplaats erbij zetten, als er dan iemand behulpzaam wil zijn kan ie zien of het de moeite waard is om te mailen.

Bij mij vandaan is Enschede ongeveer 233 km enkele reis, dus je mag wel komen om dat ding ff los te persen maar op zo'n afstand, tja.

Ben wel altijd van mening, dat als men begint met warm stoken men ook door moet gaan om het er af te krijgen.

Nu koelt het af en gaat het meestal nog vaster zitten.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: lagers ingaande as tussenbak

Berichtdoor Hoppa69 » ma 20 mei 2013 23:02

Daarna hebben we met een hamer staan slaan waarbij de flens afsteunt op de balken, zie foto.
Als het die hamer is die op de foto staat, dan is dat wel een leuke hamer om een schilderij mee op te hangen maar niet om een flens los te meppen, dan moet je op z'n minst een vuistje nemen.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

faD
Hercules Held
Berichten: 168
Lid geworden op: vr 17 sep 2010 22:01
Locatie: Geldrop

Re: lagers ingaande as tussenbak

Berichtdoor faD » di 21 mei 2013 18:11

Ik heb het zo opgelost:

Grote moer aan de binnenkant gelast van een flens die ik over had: (En nu dus nog als speciaal gereedschap heb liggen....)
Flens gewoon monteren, grote bout erin en flink op spanning zetten en dan met een grote (liefst koperen) hamer een flinke tik geven en dan schrikt hij normaal gesproken los

Afbeelding

Het is een conische as met een spline verbinding.

Afbeelding

Laat maar weten als je mijn "tooltje" wil lenen.

Groet,
Rob
Maak haast als je tijd hebt, dan heb je tijd als je haast hebt.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re:

Berichtdoor Hoppa69 » wo 17 aug 2016 20:28

Daar ik voor de 314 wat ijzerwerk moet bestellen en het vakantietijd is, kwam de gedachte weer boven om mijn H-bak van de 126 een beurt te geven.
Zit hier en daar al wat tandspelling op, is een kwestie van uit shimmen.
Maar dat is onder de wagen niet zo makkelijk als op de werkbank.
Nu heb ik nog een bak liggen van een sloper.
Deze heb ik een eind uit elkaar gehaald om alle lagers en keerringen op te nemen.
Ik ben hier al dingen tegen gekomen waarvan ik weet dat je er misschien nog een jaar mee kan rijden en dan gaat ie aan gort.
Ik moet er nog 1 halen en daarvan maak ik dan wel de foto reportage.
Weet nog niet of dit het gaat worden of toch de mijne er van onder halen en opnieuw opbouwen, want deze bak is wel toe aan alle lagers vernieuwen.
Dus 1 van een sloper kopen en rijden maar is en blijft een gok.

Afbeelding

Afbeelding
valt goed te doen, geen speciaal gereedschap gebruikt,alleen goed ff goed kijken wat je doet.
lagers strak aandraaien 1/4 terug altijd goed

pieter
Op deze manier behoren de lagers niet gemonteerd te worden.
Er zitten shims tussen de lagers en de moer boven op moet zo vast als je kan.
Ze zijn uitgeshimd i.v.m. de krachten die er op komen te staan.
De haakse overbrenging wilt uit elkaar door de druk.
Nu je lagers op jouw manier zitten kan die op 1 lager gaan drukken en die andere komt ruimer te zitten en die te strak kan warm gaan lopen.
Er komt dan ook nog bij dat als de as wat opschuift je ook weer meer tandspelling krijgt.
Als de boel met shims zit dan kan er geen druk op je lagerrollen komen, de binnenring zit immers strak opgesloten.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: lagers ingaande as tussenbak

Berichtdoor ruben » wo 17 aug 2016 21:34

Ben reuze benieuwd naar de reportage en waarschijnlijk de opvulling van de volgende Hercules :D

Maar zonder dollen, is natuurlijk een belangrijk onderdeel voor onze wepjes, zo ongeveer het ding dat de bijzondere aandrijving mogelijk maakt, wel goed om te weten hoe we dit goed aan het draaien kunnen houden.

Dafinknouleuk
Vierwielend Vooruit
Berichten: 880
Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
Locatie: Oud-Beijerland

Re: lagers ingaande as tussenbak

Berichtdoor Dafinknouleuk » do 18 aug 2016 00:05

Ik heb recent mijn ingaande as onder handen genomen en de moer tamelijk strak gezet, lagers liepen idd nog steeds lekker. Maar 1/4 slag terug nadat je em flink aangedraaid hebt levert nog steeds genoeg kracht lijkt me. Ik heb er nu 300 km mee gereden en nul nada speling, ook niet warm oid.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: lagers ingaande as tussenbak

Berichtdoor Hoppa69 » do 18 aug 2016 09:19

Mij maakt het allemaal niet uit.
Ik geef aan hoe het moet zitten.
Je moet niet de krachten vergeten die op een haakse overbrenging komt te staan, die wil uit elkaar en het enige wat dat tegen houdt zijn de lagers.
Het zal heus geen probleem worden met die 1/4 los maar als je zoals in de diensttijd veel terrein rijdt, dat het dan toch wel uit ga maken.
Anders hadden ze dat spul niet met shimringen uit gevoerd.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Dafinknouleuk
Vierwielend Vooruit
Berichten: 880
Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
Locatie: Oud-Beijerland

Re: lagers ingaande as tussenbak

Berichtdoor Dafinknouleuk » vr 19 aug 2016 22:13

morgen bij daffieducck dezelfde excercitie uitvoeren dus we zullen em stijf aandraaien (wij rijden regelmatig in terrein zoals de afgelopen 2 dagen vanwege de huttenbouw
13925042_1012856432165531_4152737433241360756_n.jpg
13925042_1012856432165531_4152737433241360756_n.jpg (102.54 KiB) 12227 keer bekeken

Daffieduck
Professioneel Pedaal Prutser
Berichten: 216
Lid geworden op: vr 04 jul 2014 07:15
Locatie: Oud-Beijerland

Re: lagers ingaande as tussenbak

Berichtdoor Daffieduck » vr 19 aug 2016 22:38

Jaja, bij mij zit er ook wel een tikkie speling op ben ik vandaag achter gekomen, dus morgen gelijk aanpakken. Altijd handig om dat te lezen hoe anderen mij al zijn voor gegaan 8) 8)


Terug naar “Techniek YA126”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten