Opknappen bandenpomp

Vragen stellen en oplossingen geven

Moderator: ruben

Dafinknouleuk
Vierwielend Vooruit
Berichten: 880
Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
Locatie: Oud-Beijerland

Opknappen bandenpomp

Berichtdoor Dafinknouleuk » vr 10 mei 2013 23:29

Zoals zoveel anderen had ik ook een bandenpomp die eerst een oliefontein gaf en dan pas lucht....
Dat komt omdat er teveel olie door het oliekanaaltje van de krukas kan komen.
Dat hele bandenpompgeval is nou niet een toonbeeld van degelijk ontwerpwerk. Ook die rubberen pakking op de krukas is een beetje moeizaam, misschien komt daar wel de meeste lekkage doorheen.

Maar goed, de stoute schoenen aangetrokken en de bandenpomp van de versnellingsbak gesleuteld. Wel eerst de olie aftappen 8)

Hmm beetje vies,

Afbeelding

Potje waar luchtslang aan komt uit elkaar, is vreemd, zit een soort gaasje in, leek wel een gat in gesmolten

Afbeelding
Afbeelding


En weer in elkaar

Afbeelding

Ik heb alleen het deel van de krukas uit elkaar gehad, geen foto's van omdat m'n handen iets te vettig waren..
Bij losnemen deel waar cilinder op zit ff uitkijken zit stijfvol met olie en dat heb je dan in ene op je werkbank liggen.

Op krukas zit een boutje, daarachter een veertje, dan een messing rondje en dan een stuk katoen (lont van olielamp lijkt het wel)

Afbeelding

Dit is waar de olie doorheen komt, aan de andere kant ziten in de as sleuven gefreesd en ook een gaatje zodat een beetje olie aangezogen wordt uit de versnellingsbak bij de compressieslag van de compressor (dan krijg je onderdruk bij de krukas.).
Als dat te makkelijk gaat dan lekt dat hele bakje vol en als je dan je bandenpomp aanzet dan spuit aan de onderkant eruit.
Afbeelding


Je kan de as eruit krijgen door tandwiel los te maken (voorste tandwiel hoeft er niet perse uit). Dan kun je de as eruit tikken. Is tandwiel met spiebaan en as gaat door een lagerbus dus geen kogellagers oid.

Afbeelding

Wist niet goed wat ik erin zou stoppen daarom een demake-up wattenschijfje gepakt en dat opgerold en afgeknipt (ong 2 cm)
Afbeelding

Dat in het gat gestopt een aangestampt, niet extreem maar zeker niet te losjes, messing rondje erin, veertje erbij, boutje erop, hopelijk is dit voldoende om teveel olie tegen te houden en goed genoeg om te smeren. Bij aandraaien boutje werd veertje goed ingedrukt, dat lijkt me in orde.

Dan de boel weer in mekaar geschroefd en dan ziet het er weer toonbaar uit

Afbeelding

Misschien morgen er weer inschroeven.


Had ook teveel zweten bij uitgaande as naar tussenbak.
Je kan het gedeelte met de oliekeerring eraf schroeven (even tussenas en flens eraf halen).
Even de veer ingekort en gelijk alles netjes gemaakt.
Afbeelding

Terug naar “Techniek YA126”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten