wissel hercules voor daf 575 en evt kantelneus
Moderator: ruben
wissel hercules voor daf 575 en evt kantelneus
doe dit project samen met landrover (netnait martin) en om velen, behoefte hebben aan verslag incl foto,s doe ik deze poging.
Begonnen met het verwijderen van motorkap spatborden etc.
hele gasinstalatie verwijderen
hercules verder loskoppelen en uit de daf takkelen
dan blijft er een groot gat over waar weer wat in moet
dit moet het gaan worden daf 575 120 pk zelfde toerental als de hercules
maar voor we kunnen gaan passen eerst de voorste motorsteun er uitslijpen en de ribben van de
torsie draagarm
ribben wegslijpen is ook nodig deze ruimte ben je nodig
nadat alles weg is geslepen en glad,direct ff in de zinkspray
ook bij de voetenbak van de chauffeur moet een hoek uit van 200mm diagonaal dit ben je nodig voor het spruitstuk (achterste bocht)
later kan hier weer een plaatje in
nu maar eens het nieuwe monster in de takels eerst staan ze nog ff tegen over elkaar
in de takel nadat de achterste motorhijsoog is verwijderd (heb je last van) hiervoor in de plek een dichte plaat,maar in riemen gehangen in de schuinte die we dachten dat goed was
maar gaat niet lukken incl bak,bak ligt op de achterste gondel,boven tegen daschbord aan en voor nog op der torsie steun jammer!!
ook zonder bak te weinig ruimte om hem er in te krijgen,cabine zal eerst omhoog of weg moeten
maandag avond eerst maar eens de cabine omhoog halen en dan weer passen.
pieter
Begonnen met het verwijderen van motorkap spatborden etc.
hele gasinstalatie verwijderen
hercules verder loskoppelen en uit de daf takkelen
dan blijft er een groot gat over waar weer wat in moet
dit moet het gaan worden daf 575 120 pk zelfde toerental als de hercules
maar voor we kunnen gaan passen eerst de voorste motorsteun er uitslijpen en de ribben van de
torsie draagarm
ribben wegslijpen is ook nodig deze ruimte ben je nodig
nadat alles weg is geslepen en glad,direct ff in de zinkspray
ook bij de voetenbak van de chauffeur moet een hoek uit van 200mm diagonaal dit ben je nodig voor het spruitstuk (achterste bocht)
later kan hier weer een plaatje in
nu maar eens het nieuwe monster in de takels eerst staan ze nog ff tegen over elkaar
in de takel nadat de achterste motorhijsoog is verwijderd (heb je last van) hiervoor in de plek een dichte plaat,maar in riemen gehangen in de schuinte die we dachten dat goed was
maar gaat niet lukken incl bak,bak ligt op de achterste gondel,boven tegen daschbord aan en voor nog op der torsie steun jammer!!
ook zonder bak te weinig ruimte om hem er in te krijgen,cabine zal eerst omhoog of weg moeten
maandag avond eerst maar eens de cabine omhoog halen en dan weer passen.
pieter
Re: wissel hercules voor daf 575 en evt kantelneus
vanavond weer lekker opgeschoten,had zaterdagavond nog ff de cabine 10 cm omhoog gezet
steuntjes er onder tijdelijk
alvast het eerste filter met waterafscheider geplaatst op de plek van het benzine filter
toen de daf 575 weer in de takel incl bak weer proberen
zoals je ziet opvoerpomp afgedicht gaat net niet lukken om die weer te plaatsen wordt een electrische
bouten rechter motor steun vlak slijpen met de moer (die ruimte ben je nodig)
en waarrempel hij past precies op de achterste steunen (dank verslag rooie sok)
nu motor laten zakken tot dat die op het oog mooi in lijn ligt
nog ruimte genoeg zo te zien maar ribben moesten wel weer voor plaatsen van de motor
ruimte bij de voeten bak ook genoeg maar ook hier ben je de ruimte nodig met plaatsen
morgen verder met de voorste motorsteunen,steunen veranderen en unp balk plaatsen
ook bij de dwarsbalk onder ruimte genoeg
aanzicht onder zijde
is het geen plaatje
zien morgen verder
steuntjes er onder tijdelijk
alvast het eerste filter met waterafscheider geplaatst op de plek van het benzine filter
toen de daf 575 weer in de takel incl bak weer proberen
zoals je ziet opvoerpomp afgedicht gaat net niet lukken om die weer te plaatsen wordt een electrische
bouten rechter motor steun vlak slijpen met de moer (die ruimte ben je nodig)
en waarrempel hij past precies op de achterste steunen (dank verslag rooie sok)
nu motor laten zakken tot dat die op het oog mooi in lijn ligt
nog ruimte genoeg zo te zien maar ribben moesten wel weer voor plaatsen van de motor
ruimte bij de voeten bak ook genoeg maar ook hier ben je de ruimte nodig met plaatsen
morgen verder met de voorste motorsteunen,steunen veranderen en unp balk plaatsen
ook bij de dwarsbalk onder ruimte genoeg
aanzicht onder zijde
is het geen plaatje
zien morgen verder
- peter80
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 2403
- Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
- Locatie: Middelburg
- Contacteer:
Re: wissel hercules voor daf 575 en evt kantelneus
Goed bezig. Vergeet niet om onder de voorste steunen rubbers te plaatsen anders trillen alle bouten in je Daf los
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4
Re: wissel hercules voor daf 575 en evt kantelneus
peter dat komt goed,heb nog nieuwe liggen van de hercules !
pieter
pieter
-
- Professioneel Pedaal Prutser
- Berichten: 256
- Lid geworden op: do 19 aug 2010 19:46
- Locatie: Koudekerke
Re: wissel hercules voor daf 575 en evt kantelneus
Hmm ik weet niet of het er mooi uitziet met de cabine zoveel omhoog
Eigenlijk passen die 575 en 615 blokken dus gewoon niet, de enige echte goede ombouw die ik gezien heb is van faD in even voorstellen Rob Briggen
Eigenlijk passen die 575 en 615 blokken dus gewoon niet, de enige echte goede ombouw die ik gezien heb is van faD in even voorstellen Rob Briggen
Re: wissel hercules voor daf 575 en evt kantelneus
Bastiaan, dank voor het compliment!
Ik heb bijna iedere week wel lol van mijn DAFje en inmiddels al weer een paar updates in voorbereiding. Dus mijn topic hoop ik binnenkort weer wat uitbreiding te geven.
Maar ook deze ombouw gaat de goede kant op, en allerlei spookverhalen over RdW die kritisch naar chassisaanpassingen kijkt zijn in mijn geval in ieder geval niet waar gebleken, dus ik zou zeggen omhoog met die dwarsbalk en de cabine. Is even wat werk maar dan past het ook allemaal gewoon.
Groet,
Rob
Ik heb bijna iedere week wel lol van mijn DAFje en inmiddels al weer een paar updates in voorbereiding. Dus mijn topic hoop ik binnenkort weer wat uitbreiding te geven.
Maar ook deze ombouw gaat de goede kant op, en allerlei spookverhalen over RdW die kritisch naar chassisaanpassingen kijkt zijn in mijn geval in ieder geval niet waar gebleken, dus ik zou zeggen omhoog met die dwarsbalk en de cabine. Is even wat werk maar dan past het ook allemaal gewoon.
Groet,
Rob
Maak haast als je tijd hebt, dan heb je tijd als je haast hebt.
Re: wissel hercules voor daf 575 en evt kantelneus
wel goed lezen cabine gaat tijdelijk omhoog,alleen maar om de motor er in te laten glijden!!!
gaat straks minmaal 8cm terug mischien wel helemaal!!
pieter
gaat straks minmaal 8cm terug mischien wel helemaal!!
pieter
Re: wissel hercules voor daf 575 en evt kantelneus
vanavond waren de voorste motorsteunen aan de beurt,had het een en ander voorbereid op de zaak!
gekozen voor een rechte unp 8o van links naar rechts
toen alles zo mooi mogelijk uitgelijnt en nieuwe motor steunen pas gemaakt
motor gaat er nog weer uit dus hier maar niet vast
bleek nog wel dat de korte aandrijfas te lang was,dacht het op te lossen door er iets van af te slijpen,zodat het iets verder in elkaar wilde.
Was niet genoeg past nu wel maar heb niets over,gaat mee naar de zaak en nog een cm ervan af
nu nog concentreren op de koppelings vork,zit ook iets ter ver naar achter en opzij
komt ook vast goed,dan eens zien hoever de cabine terug wil
laat van mij horen
gr
gekozen voor een rechte unp 8o van links naar rechts
toen alles zo mooi mogelijk uitgelijnt en nieuwe motor steunen pas gemaakt
motor gaat er nog weer uit dus hier maar niet vast
bleek nog wel dat de korte aandrijfas te lang was,dacht het op te lossen door er iets van af te slijpen,zodat het iets verder in elkaar wilde.
Was niet genoeg past nu wel maar heb niets over,gaat mee naar de zaak en nog een cm ervan af
nu nog concentreren op de koppelings vork,zit ook iets ter ver naar achter en opzij
komt ook vast goed,dan eens zien hoever de cabine terug wil
laat van mij horen
gr
Re: wissel hercules voor daf 575 en evt kantelneus
vanaaf niet veel gedaan andere verplichtingen,wel op de zaak ff de aandrijfas op maat gemaakt
zien morgen wel weer
pieter
zien morgen wel weer
pieter
Re: wissel hercules voor daf 575 en evt kantelneus
zo ff weer een update,prive moeten er ook wel eens dingen gebeuren
aandrijfas is nu op maat ook de koppelingshandel is nu klaar evt bij definitief plaatsen motor
nog wat bij stellen.
op het slopgat wat in de motorsteun zat voor makkelijk plaatsen,nu een passende plaat gelast
uitlaat tot onder de motor passend gemaakt,en zie eens hoe mooi dit olie filter zit geen aanpassing nodig!
cabine even laten zakken en gekeken wat allemaal nog aangepast moet worden,zekerings kast krijgt schuine hoek en de mantelbuis naar de rechter kant komt hoger.
verder past het allemaal dus cabine komt weer op zijn oude plek.
pieter
aandrijfas is nu op maat ook de koppelingshandel is nu klaar evt bij definitief plaatsen motor
nog wat bij stellen.
op het slopgat wat in de motorsteun zat voor makkelijk plaatsen,nu een passende plaat gelast
uitlaat tot onder de motor passend gemaakt,en zie eens hoe mooi dit olie filter zit geen aanpassing nodig!
cabine even laten zakken en gekeken wat allemaal nog aangepast moet worden,zekerings kast krijgt schuine hoek en de mantelbuis naar de rechter kant komt hoger.
verder past het allemaal dus cabine komt weer op zijn oude plek.
pieter
- peter80
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 2403
- Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
- Locatie: Middelburg
- Contacteer:
Re: wissel hercules voor daf 575 en evt kantelneus
Goed bezig!
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4
Re: wissel hercules voor daf 575 en evt kantelneus
dank je peter
hebben ook al even naar de radiateur gekeken,wil hem graag weer voor de daf hebben, met de originele fan!
wordt nog leuke puzzel
pieter
hebben ook al even naar de radiateur gekeken,wil hem graag weer voor de daf hebben, met de originele fan!
wordt nog leuke puzzel
pieter
Re: wissel hercules voor daf 575 en evt kantelneus
zo wordt weer nodig tijd voor een update,eerst maar eens begonnen met het dicht maken van de hoek die we weg geslepen hadden.
torsie blok toch nog wat veranderd,om ruimte te maken voor de radiateur incl originele fan (daar gaan we nog steeds voor) zoals je ziet boven stuk weg en wat schets platen in gelast.
de slop gaten in de motor steunen voorzien van pas plaatjes,kan nu geen kant meer op
zekerings kast leeg getrokken,die krijgt een scheve hoek
de uitgang komt nu rechts boven
stangen voor gasgeven onderhouds beurtje en ff in de verf,kom je straks niet goed meer bij
motor definitief terug gezet en het past allemaal precies hier staat de kabine weer op 5 mm na op de oude plek,deze hoogte zat hem in de nieuwe rubbers waar die op staat
gr
pieter
torsie blok toch nog wat veranderd,om ruimte te maken voor de radiateur incl originele fan (daar gaan we nog steeds voor) zoals je ziet boven stuk weg en wat schets platen in gelast.
de slop gaten in de motor steunen voorzien van pas plaatjes,kan nu geen kant meer op
zekerings kast leeg getrokken,die krijgt een scheve hoek
de uitgang komt nu rechts boven
stangen voor gasgeven onderhouds beurtje en ff in de verf,kom je straks niet goed meer bij
motor definitief terug gezet en het past allemaal precies hier staat de kabine weer op 5 mm na op de oude plek,deze hoogte zat hem in de nieuwe rubbers waar die op staat
gr
pieter
Re: wissel hercules voor daf 575 en evt kantelneus
Ik zie wel, hier is een vakman aan het werk.
Waar ik je wel voor wil waarschuwen is de combinatie van een diesel met de bestaande versnellingsbak.
Je vervangt een 3200 rpm benzinemotor door een 2500 rpm diesel.
Ik heb er bij mij een super overdrivebak in zitten (0.695) en daar kan ik nog redelijk comfortabel 80 km/h mee rijden en leeg wegrijden in zijn twee is geen enkel probleem. Topsnelheid ligt nog wel wat hoger maar dat hebben we nog niet geprobeerd. Met grotere wielen kun je wel wat compenseren maar niet zoveel.
Als je dus de bestaande prise direct bak erachter hangt dan moet de diesel dus vaak maximaal toerental draaien wil je een beetje met het verkeer mee kunnen.
Advies: Zoek een ZF S5-35 met overdrive.....
Maar dat is misschien een mooie 2e fase van je project.
Groet,
Rob
Waar ik je wel voor wil waarschuwen is de combinatie van een diesel met de bestaande versnellingsbak.
Je vervangt een 3200 rpm benzinemotor door een 2500 rpm diesel.
Ik heb er bij mij een super overdrivebak in zitten (0.695) en daar kan ik nog redelijk comfortabel 80 km/h mee rijden en leeg wegrijden in zijn twee is geen enkel probleem. Topsnelheid ligt nog wel wat hoger maar dat hebben we nog niet geprobeerd. Met grotere wielen kun je wel wat compenseren maar niet zoveel.
Als je dus de bestaande prise direct bak erachter hangt dan moet de diesel dus vaak maximaal toerental draaien wil je een beetje met het verkeer mee kunnen.
Advies: Zoek een ZF S5-35 met overdrive.....
Maar dat is misschien een mooie 2e fase van je project.
Groet,
Rob
Maak haast als je tijd hebt, dan heb je tijd als je haast hebt.
Re: wissel hercules voor daf 575 en evt kantelneus
rob
rij met de hercules ook nooit meer als 2300 toeren en zit dan op de teller op 80/85 dus dat moet goed komen,heb dan wel unimog banden
bedankt voor je compliment
pieter
rij met de hercules ook nooit meer als 2300 toeren en zit dan op de teller op 80/85 dus dat moet goed komen,heb dan wel unimog banden
bedankt voor je compliment
pieter
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten