siliconen remvloeistof automec SBF ipv dot 3 of dot 4

Vragen stellen en oplossingen geven

Moderator: ruben

dafya126
Professioneel Pedaal Prutser
Berichten: 213
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:20
Locatie: deventer

siliconen remvloeistof automec SBF ipv dot 3 of dot 4

Berichtdoor dafya126 » vr 21 sep 2012 21:58

heeft er al iemand ervaring met siliconen remvloeistof.
Als het helemaal klopt en daar twijfel ik eigenlijk niet aan heeft dit goedje een onbeperkte levensduur en geen wateropnemend vermoegen en zouden remdelen er niet door opzwellen zoals met minerale remvloeistof( dot 3 en 4 is synthetisch polyglycol). geen gekloot meer met vastroestende remcilinders en regelmatig verversen
Het amerikaanse leger schijnt dit spul al jaren toe te passen

Have you changed to Automec Silicone DOT 5 Brake & Clutch Fluid yet?
The advantages are very attractive. Automec SBF is essentially non-hygroscopic. It absorbs less than one per cent by weight of moisture. This simple fact means that corrosion and all the problems caused by it - rusting cylinders, sticking callipers and the like, are virtually eliminated whilst at the same time the boiling point remains very high at around 260°C, indefinitely! The boiling points of most well-known glycol fluids seldom exceed 220°C and can often be as low as 170°C. As the fluid ages it steadily absorbs moisture reducing the boiling point even further. This is why all vehicle manufacturers using glycol fluids (which is most of them) recommend fluids be changed every year or eighteen months. licone brake fluid is non-toxic and virtually inert, it should neither damage you nor your car. The viscosity is consistent through most extremes of temperature whilst it has an indefinite shelf life. If SBF becomes mixed with glycol they will of course work safely as DOT fluids.
SBF does not damage paintwork nor any part of the braking or clutch system - it is also
environmentally friendly. If Silicone Fluid was used instead of glycol in Britain alone it would avoid the dumping of at least ten thousand tons of dirty, very unpleasant glycol fluid every year! Once Silicone Fluid is in the system it can remain there.
If you have any problems with these instructions or if you would like more information on any
Automec or Oakes Tools products please write, fax or go on-line at www.automec.co.uk

Ronald
Hercules Held
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 07 dec 2007 21:04
Locatie: Enschede

Berichtdoor Ronald » vr 21 sep 2012 23:01

Zelf geen ervaring mee, maar ken wel iemand die dat op meerdere voertuigen heeft (gmc,diamond,ward la france). Deze hebben inderdaad geen problemen na lange stilstand.Wat mij wel verteld is dat je het hele remsysteem grondig moet spoelen en alle rubber delen vervangen die met oude (dot3/4) in aanraking is geweest.Doe je dit niet dan zwellen al die rubbers.Kan het nog wel eens precies navragen.Het is mij verteld toen ik net de hele remmerij was nagelopen en niet echt trek had dat nog eens even over te doen.

Groet Ronald

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8782
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » vr 21 sep 2012 23:19

Van de AMT site.

Zo’n 5 jaar geleden verschenen er meerdere artikelen over een nieuwe remvloeistof op siliconenbasis. Het voordeel lag vooral in het feit dat deze remvloeistof niet hygroscopisch was. Hierdoor trad niet zoals bij de tot dan gebruikte remvloeistoffen door de wateropname een (soms gevaarlijke) verlaging van het kookpunt op. Sindsdien heb ik echter nauwelijks nog iets gelezen over ervaringen met deze remvloeistof. Bovendien lijkt het mij dat door het feit dat er geen (of nauwelijks) water wordt opgenomen er ook aanzienlijk minder roestvorming in het remsysteem zal optreden en daardoor ook minder slijtage door de roestdeeltjes aan de afdichtingen zal ontstaan.
Ik ben momenteel een 23 jaar oude auto aan het restaureren en ik ben geschrokken van de hoeveelheid roest die zich overal in het remsysteem bevond ondanks het recent verversen van de remvloeistof. Ik ga er van uit dat de vorige eigenaren waarschijnlijk niet regelmatig de remvloeistof ververst hebben. Maar toch, ook in de bij de laatste verversing vervangen wielremcilinder was ruimschoots roest aanwezig.
Ik heb daarom de volgende vragen:
- Zijn er, omdat het zo stil is rond deze remvloeistof, toch op den duur nadelen naar boven gekomen?
- Kan bijvoorbeeld in mijn geval bij de restauratie van oudere auto’s probleemloos op deze (siliconen) remvloeistof overgeschakeld worden?
- Mogen de onderdelen net als bij DOT4 remvloeistof ook met zogenoemd remvet gemonteerd worden?
- Bij navraag in de vakhandel en garages wordt zowel over siliconenremvloeistof volgens DOT4,5 en DOT5 gesproken. Is er verschil of gebruiken de fabrikanten verschillende aanduidingen.


U heeft terecht opgemerkt dat het stil geworden is op het gebied van de siliconenremvloeistof. Dat heeft een reden en wel dat er lucht wordt opgenomen door de vloeistof. Vooral als er grote hoogteverschillen (dus luchtdrukverschillen) in het spel zijn, wordt de vloeistof sponzig. Het tweede probleem is dat de vloeistof meer samendrukbaar is dan de gebruikelijke remvloeistof. Bovendien kan er vrij water in het systeem ontstaan en dat is absoluut uit den boze omdat water bevriest en kookt. Het is daarom maar goed dat ‘gewone’ remvloeistof hygroscopisch is, dan ontstaat er in geen geval vrij water.

Als er een topkwaliteit (verse!) remvloeistof wordt gebruikt, die om het jaar of de twee jaar wordt ververst, mag er geen roestvorming van betekenis optreden.

Er zijn dus zwaarwegende nadelen vastgesteld. Het wordt bovendien niet aangeraden om op siliconenvloeistof over te schakelen. Alle onderdelen van het remsysteem zijn voor het gebruik van conventionele remvloeistoffen ontworpen.

Remvet heeft nagenoeg dezelfde samenstelling als de conventionele remvloeistof en zal dus niet worden opgenomen in de siliconenvloeistof.

Siliconenremvloeistof hoort thuis in de DOT5 klasse. De standaard remvloeistoffen worden ingedeeld in de DOT3, DOT4 of DOT5.1 klasse. Deze vloeistoffen zijn geelachtig van kleur, de siliconenvloeistof is paars. Gebruik remvloeistof van de voorgeschreven DOT aanduiding uit een nieuwe, gesloten verpakking.

Wellicht is het nuttig er op te wijzen dat de siliconenvloeistof niet reageert met gewone remvloeistof, ze mengen echter niet en blijven dus apart bestaan in hoekjes en gaatjes.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.


Terug naar “Techniek YA126”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten