kromme klep...hoe kan dat nou?

Vragen stellen en oplossingen geven

Moderator: ruben

jerry
Vierwielend Vooruit
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 21 mei 2007 17:30
Locatie: Alphen aan den rijn

Berichtdoor jerry » za 21 apr 2012 18:37

zet hem eens in zen hoog haha mischien helpt het :wink: :D

Gebruikersavatar
Jop
Hercules Held
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 18 mar 2012 20:46
Locatie: sint-oedenrode

Berichtdoor Jop » za 21 apr 2012 22:50

Hahaha, ja hij staat al in hoog 2 wd. Maar het gaat vandaag nog beter. Het blok komt echt los. Vandaag een paar uur gereden en hij haalt nu al 85. Das dus toppie. Wel een probleem is dat als ie 70 rijdt het stuur soms hard begint te slaan. Is dat de sjimmie waar iedereen het over heeft? Niet erg fijn iig. En is er een oplossing voor? Wielen balanceren?

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1387
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Berichtdoor Dikkie » za 21 apr 2012 23:27

Een sjimmie is als je stuur echt ongecontroleerd gaat meppen.

Opties zijn je stuurlagers vervangen (als die versleten zijn heb je kans op sjimmies), je toespoor eruit halen, of unimogbanden monteren. De originele 16" gelaste velgen zijn namelijk verschrikkelijk uit balans en ook bijna niet te balanceren. Sinds ik ze heb vervangen door 20" unimogs heb ik eigenlijk geen last meer gehad van sjimmies.. en ze zijn nog niet eens gebalanceerd!
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Kees64
Vierwielend Vooruit
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 29 aug 2009 12:16
Locatie: Veghel

Berichtdoor Kees64 » zo 22 apr 2012 00:15

Hahaha, ja hij staat al in hoog 2 wd. Maar het gaat vandaag nog beter. Het blok komt echt los. Vandaag een paar uur gereden en hij haalt nu al 85. Das dus toppie. Wel een probleem is dat als ie 70 rijdt het stuur soms hard begint te slaan. Is dat de sjimmie waar iedereen het over heeft? Niet erg fijn iig. En is er een oplossing voor? Wielen balanceren?
Dat is oa de reden dat ik niet harder rij als 75 km/u.
Hard genoeg, zeker met een volle polynorm erachter!

Mzzl
Kees

Dafinknouleuk
Vierwielend Vooruit
Berichten: 881
Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
Locatie: Oud-Beijerland

Berichtdoor Dafinknouleuk » zo 22 apr 2012 00:41

Opties zijn je stuurlagers vervangen (als die versleten zijn heb je kans op sjimmies), je toespoor eruit halen, of unimogbanden monteren.
Ik zou zeggen niet 'of' maar 'en': het is vaak de combinatie.
als je versleten nylon bussen hebt in de draagarmen dan helpen unimog wielen helemaal niks en heb je ook shimmy.

Gelukkig zijn mijn bussen nog goed en hoefde ik alleen de lagers van de stuurhuizen links en rechts van de radiator te vervangen. De onderste lagers zijn meestal ganz kapütt. Tip: gelijk dichte lagers nemen.
Unimog wielen-> altijd een aanrader, die originele meuk is wel origineel maar op de snelweg niet verantwoord (tenzij je heel veel moeite doet om een soort van balancering te krijgen + dat je op 2500 toeren moet gaan rijden om een beetje mee te komen. Nu rij ik 2200 toeren en dik 80 en dat rijdt stukken beter moet ik zeggen.

Gebruikersavatar
Jop
Hercules Held
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 18 mar 2012 20:46
Locatie: sint-oedenrode

Berichtdoor Jop » zo 22 apr 2012 13:28

Unimog banden en wielen lijkt me inderdaad een goede optie. Ik zal eens kijken of ze ergens met de juiste wielen te krijgen zijn en dan ook betaalbaar zijn.
Ik begrijp dus dat het lagers zijn in die twee ronde dingen naast de radiator met die vetnippels erop? Je kan ze openschroeven zo te zien.
Ik ben iig blij dat de wagen goed begint te rijden, alleen meet dat slaan van het stuur is snelweg nog geen optie op dit moment.

jerry
Vierwielend Vooruit
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 21 mei 2007 17:30
Locatie: Alphen aan den rijn

Berichtdoor jerry » zo 22 apr 2012 13:42

als je je grille open doet
en een banden lepel onder de armen van de hulp stuurhuizen zet dus aan een kant waar die met je stuur stang gekoppeld zijn en je wipt hem op zie je vanzelf of er speling op zit
ik heb hier nieuwe lagers in gedaan en het rijdt super en waarom grotere unimog wielen dan verplaats je de boel tog alleen maar eerst je stuur inrichting spelings vrij maken zou ik zeggen :idea:

DeWitteDaf
Hercules Held
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 23 jul 2007 17:53
Locatie: Hoogezand
Contacteer:

Berichtdoor DeWitteDaf » zo 22 apr 2012 16:30

Unimog banden rijden ook vele comfortabeler. wij hebben ze nu ook onder de 126, en achteraf hadden we dat al veeeel eerder moeten doen.

Unimog banden + velg heb je voor 100 tot 125 euro per stuk bij commerce in nieuwediep

Gebruikersavatar
Jop
Hercules Held
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 18 mar 2012 20:46
Locatie: sint-oedenrode

Berichtdoor Jop » zo 22 apr 2012 16:53

Ik ga eerst even het stuur gedeelte nakijken. Daarna komen als het nodig is andere banden. Ik ben nu al heel blij dat hij zoveel beter is gaan rijden. Ik verwacht dat het nog wel iets beter gaat worden, maar eerst even de olie van de tandwielkasten en versnellingsbak wisselen. De olie die uit de motor kwam leek net water zo dun was die.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8782
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » zo 22 apr 2012 20:23

De olie die uit de motor kwam leek net water zo dun was die.
Zou ik is goed naar je benzinepomp kijken, want die is waarschijnlijk inwendig lek en dan loopt de benzine je blok in.

Krijg je dunne olie van. :lol:
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Gebruikersavatar
Jop
Hercules Held
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 18 mar 2012 20:46
Locatie: sint-oedenrode

Berichtdoor Jop » zo 22 apr 2012 21:34

dat zou ik wel eens kunnen doen ja. daar had ik niet aan gedacht. Ik ga er van uit dat de olie dun is door condens in het blok van de bvele jaren staan en/of gewoon heel oud zijn van de olie. de oude olie stonk overigens niet naar benzine.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8782
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » zo 22 apr 2012 21:39

Zou het misschien nog preserveer olie kunnen zijn, die is ook een eind dunner als gewone olie.

Maar de geur van bezine verdwijnt wel na al die jaren in olie,

En olie met water dat mixt slecht, dus als dat het was, dan kwam er eerst water uit en dan olie.

Olie drijft n.l. op water.

Tenzij je ermee gereden heb, dan is het net witte snot wat er uit komt.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Gebruikersavatar
Jop
Hercules Held
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 18 mar 2012 20:46
Locatie: sint-oedenrode

Berichtdoor Jop » zo 22 apr 2012 23:27

geen witte snot en ook geen bruine zooi (dat het ik eerder wel gehad in een wagen waar na jaren een flinke laag condenswater in de motor zat.
Wel even een "aktie" filmpje in elkaar geknutseld. toch zeker 10 minuten aan gewerkt. jaja. is wel erg grappig geworden. hoop dat jullie er ook om kunnen lachen.

http://www.youtube.com/watch?v=ph9E8YdLwYI

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1387
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Berichtdoor Dikkie » zo 22 apr 2012 23:46

Deze video is privé, helaas!
:shock: :x
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Jop
Hercules Held
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 18 mar 2012 20:46
Locatie: sint-oedenrode

Berichtdoor Jop » zo 22 apr 2012 23:52

he, das niet de bedoeling. ik zal het even aanpassen. (ff kijken hoe...)

zo zou die moeten werken.


Terug naar “Techniek YA126”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast