Ambulance

Al het overige wat YA126 gerelateerd is

Moderator: ruben

flip70
Knipperlichtje
Berichten: 28
Lid geworden op: di 26 mei 2009 22:45
Locatie: Roermond

Berichtdoor flip70 » vr 02 jul 2010 20:47

ik heb mijn opbouw vastgezet met goeie popnagels van 'n carrosseriebedrijf, die me ook de alu.-platen ( 1.25 x 2.50 ) leverde. op maat geknipt en zonder btw. onder en op de naden/popnagels heb ik carrosseriekit(nadenkit) gesmeerd, die kun je nm. gewoon met de kwast aanbrengen, te verkrijgen bij de reguliere automat.handel. is elastisch en waterdicht. die wordt op vandaag ook nog gewoon in de autoindustrie gebruikt, dus dan moet 't wel goed spul zijn. voor 't aflakken eerst alu.-grondlak erop en dan met 2 componenten lak aflakken, gewoon met de roller. bij 'n beetje goed weer, zoals nu, werkt dit perfect.

gr. maarten

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2400
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Berichtdoor peter80 » vr 02 jul 2010 20:55

Lasapparaat voor aluminium heb ik hier wel staan, maar ik vrees dat de afstand te groot is.
Om tig te lassen heb je een AC machine nodig, voor mig lassen kan het met een gewone mig machine, maar pulsmig levert minder vervorming op en je kan dan ook dunne delen makkelijk lassen

markwise
Vierwielend Vooruit
Berichten: 758
Lid geworden op: di 09 mar 2010 16:53
Locatie: Westerlee (Gn)

Berichtdoor markwise » do 15 jul 2010 15:18

Hallo!

Dank voor de antwoorden en sorry voor mijn late reactie, ik was op vakantie.
Gelijk even afstand van mijn project-met-hoofdbrekens, ook goed soms :)

@Maarten:
Je zegt dat je popnagels hebt gebruikt zonder btw, wat bedoel je daarmee?
Ik neig naar jouw oplossing, origineel is toch beter!

@Peter80:
Je hebt het over TIG en MIG, welke is lassen met een gas gevulde draad?
OF kan dat niet met aluminium?
sorry voor deze lekenvraag maar ik weet helemaal niks van lassen helaas...
grt

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2400
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Berichtdoor peter80 » do 15 jul 2010 17:32

Tig lassen: met een vlamboog en toevoegmateriaal onder beschermgas (uit een fles)
Mig lassen: met beschermgas en een continu lopende draad uit de toorts
Elektrode: staven metaal met bekleding dat een beschermlaag vormt in plaats van beschermgas

Tig aluminium kan met een ac (wisselstroom) lasapparaat wat daarvoor geschikt is.
Voordeel: mooie las
nadeel: gaat langzaam

Mig aluminium kan met een gewone mig machine (spettert) of met een pulsmig (spettert veel minder en mooiere las)
Nadeel: spetters
voordeel: gaat lekker snel

Elektrode aluminium zou ik niet aan beginnen, meestal hou je er een groot vergiet aan over

Ik hoop dat dit het lassen wat duidelijker maakt

groetsels Peter

markwise
Vierwielend Vooruit
Berichten: 758
Lid geworden op: di 09 mar 2010 16:53
Locatie: Westerlee (Gn)

Berichtdoor markwise » do 15 jul 2010 18:57

dat doet het zeker, thnx! :D

markwise
Vierwielend Vooruit
Berichten: 758
Lid geworden op: di 09 mar 2010 16:53
Locatie: Westerlee (Gn)

Berichtdoor markwise » vr 16 jul 2010 20:38

Nog 1 vraag Maarten:
Ik heb vandaag een popnageltang en popnagels bij de Bouwmarkt gekocht.
Deze zijn echter 5 mm, is dit voldoende?
Of heb jij dikkere gebruikt?
en heb je een handtang of een ander apparaat gebruikt?
thnx!

flip70
Knipperlichtje
Berichten: 28
Lid geworden op: di 26 mei 2009 22:45
Locatie: Roermond

Berichtdoor flip70 » ma 19 jul 2010 03:14

ik heb 'n soort van 'trektang' gebruikt. deze heb je met 2 handen vast, gaat beter als met 'n 'gewone' 1 hands poptang. kan je meer kracht mee zetten. ik zal morgen ff kijken voor de maat en merk popnagels. bij 'n carrosseriebedrijf zijn deze normaal te verkrijgen. en zonder btw wil zeggen ; zonder rekening, "zwart ", scheelt 'n stuk. 19 % btw betalen of in je zak houden.

gr. maarten

ps. bij 'n carrosseriebedrijf hebben ze ook popnagels met 'n brede kop, net zoiets als 'n carrosseriering en die na het vastzetten waterdicht afsluiten. deze worden bij vrachtwagen-trailers ( opleggers ) gebruikt.

jerry
Vierwielend Vooruit
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 21 mei 2007 17:30
Locatie: Alphen aan den rijn

Berichtdoor jerry » ma 19 jul 2010 06:58

gewoon aluminium nagels gebruiken en dan wel de waterdichte versie
de benaming bij de carrosseriebouwer is meestal AD 610 dat zijn korte en AD 616 dat zijn ietsje langere weet niet wat je materiaal lengte is dat je nodig hebt
als je geen waterdichte neemt kan het water nog door het hart van de nagel waar het breek pennetje zit bij AD nagels is dat dicht is de nagel om de breek pen gegoten :idea: suc 6

markwise
Vierwielend Vooruit
Berichten: 758
Lid geworden op: di 09 mar 2010 16:53
Locatie: Westerlee (Gn)

Berichtdoor markwise » ma 19 jul 2010 14:23

Maarten/Jerry thanks!
Ik hoor de maten nog wel Maarten, maar in ieder geval bedankt alvast!

Powervijl
Hercules Held
Berichten: 94
Lid geworden op: wo 03 jan 2007 23:39
Locatie: Nederhorst den Berg
Contacteer:

Berichtdoor Powervijl » ma 19 jul 2010 16:25

welke is lassen met een gas gevulde draad?
Je kan aluminium i.d.d. ook met gevulde draad lassen. Dan zit er poeder in je lasdraad, dit wordt gas tijdens het afsmelten. Dit is hetzelfde als normaal MIG lassen maar zonder losse fles beschermgas. Snelheid is aanzienlijk hoger maar de prijs van een rol draad ook. Niet nodig voor zo'n project lijkt me.

Ik raad je aan minimaal 2 mm plaat te gebruiken. Dan heb je veel minder snel golven en deuken straks. Denk ook aan een legering. Bijv. ALMG 4.5Mn (5083). Dit is corrosiewerende plaat die goed vormbaar en lasbaar is. Dit rot dus niet weg en kan zelfs tegen zeewater. Als je platen gaat bestellen wil ik wel een prijs voor je maken.

Puls MIG lassen kan prima. Als het spettert kan je gewoon niet lassen :twisted: .

Succes

Rogier Hoetmer, Aluminium & Techniek

www.RogierHoetmer.nl

flip70
Knipperlichtje
Berichten: 28
Lid geworden op: di 26 mei 2009 22:45
Locatie: Roermond

Berichtdoor flip70 » ma 19 jul 2010 21:42

Hoi mark, bovenop en zijkant heb ik waterdichte gebruikt, zoals jerry die beschrijft, 't no. en type kan ik zo 1,2,3 niet vinden.
voor de plaatsen waar 't geen kwaad kan heb ik de AF 48130 ( 33110.048.013 ), 4,8 x 14, kopdoorsnede van 9,5 mm, alu/staal popnagel gebruikt.

Die pop/trek tang wat ik heb komt niet van de bouwmarkt, die kun je beter bij 'n goeie materialenhandel halen, ivm de krachten die erop komen. beter 1 goeie duurdere kopen, als 5 goedkope. En anders evt. ene op lucht, werkt ook perfect.

Mss dat Rogier daar nog 'n goeie tip in heeft of dat hij ze mss ook kan leveren. iedere knaak die je besparen is bij 'n hobby raadzaam.

gr. maarten

markwise
Vierwielend Vooruit
Berichten: 758
Lid geworden op: di 09 mar 2010 16:53
Locatie: Westerlee (Gn)

Berichtdoor markwise » ma 19 jul 2010 21:55

thnx Maarten!
Ik heb direct contact met Rogier opgenomen...
grt

Powervijl
Hercules Held
Berichten: 94
Lid geworden op: wo 03 jan 2007 23:39
Locatie: Nederhorst den Berg
Contacteer:

Berichtdoor Powervijl » di 20 jul 2010 00:14

Voor mij is het ook gewoon zoeken op internet;

Beta blindklink tang 1741/C5
Beta Blindklinktang 1740A
Beta pneumatische popnageltang 1946

http://www.beta-gereedschap.nl/contents ... angen.html

http://www.beta-gereedschap.nl/contents/nl/p334.html

Heb ook prijzen van Gedore liggen hier en nog wat andere merken maar die zijn nog veel duurder. Je kan zelf ook nog even doorzoeken op webwinkels. Beta is iig wel een aardig merk. Popnagels zou ik gewoon bij een ijzerwaren winkel halen. Daar kunnen ze je ook wel vertellen wat je nodig hebt.

Groet

Rick
Clublid
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 21:21
Locatie: Den Helder

Berichtdoor Rick » ma 13 jun 2011 12:13

Zo we gaan weer eens verder met de Ambulance!
Vorige maand 20inch wielen gemonteerd, die ik al een tijdje had staan en afgelopen week wat klein werk gedaan.

Dit weekend de neus eraf gesloopt om binnenkort alle plaatwerk te gaan stralen dus hij ziet er nu ook zo uit:
Afbeelding
Afbeelding
Nu kan ik ook gelijk de zijkanten van de cabine bijwerken, want die zijn ook wat rottig.

Dat wordt nog snel werken want over twee weken is er weer Historisch Weekend en daarna de Vlootdagen, dus we hebben haast. :twisted:
Scouting en Daf's, een geweldige combinatie!
Afbeelding


Terug naar “Overig”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast