Dikkie's DAF
Moderator: ruben
-
- Site Admin
- Berichten: 1387
- Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
- Locatie: Den Helder
- Contacteer:
Dikkie's DAF
Ja, tijd voor een eigen topic, want dat ^*%ding doet het niet meer, en ik weet ff niet meer wat ik er mee aan moet. Hij is in de loop der tijd steeds slechter gaan lopen, en nu doet-ie het gelukkig wel weer maar ontploft de uitlaat zo nu en dan, heeft hij geen vermogen of vast toerental, en rookt hij zo nu en dan verschrikkelijk. Met als dieptepunt zonet een knal en rookpluim die de hele kazerne heeft gehoord, zelfs de marinebrandweer kwam ff kijken wat er was..
Ik heb inmiddels nieuwe bougies en bougiekabels in het ding zitten (BR6S Bougies, en kabels compleet van Peter uit Kraggenburg), wat kan er allemaal mis zijn met het blok? Kleppen, timing? Zaken die ik nog niet ken in ieder geval.. Rick zit voorlopig niet meer in de buurt van Den Helder, dus als er iemand anders kan komen helpen een keer 's avonds, meekijken en tips geven, graag! Want ik ben onderhand in staat om het blok er in geheel uit te trekken en er iets in te leggen dat WEL werkt
Ik heb inmiddels nieuwe bougies en bougiekabels in het ding zitten (BR6S Bougies, en kabels compleet van Peter uit Kraggenburg), wat kan er allemaal mis zijn met het blok? Kleppen, timing? Zaken die ik nog niet ken in ieder geval.. Rick zit voorlopig niet meer in de buurt van Den Helder, dus als er iemand anders kan komen helpen een keer 's avonds, meekijken en tips geven, graag! Want ik ben onderhand in staat om het blok er in geheel uit te trekken en er iets in te leggen dat WEL werkt
klinkt vooral als ontsteking als ik het zo hoor, met misschein een wat rijk mengsel, welke kleur heeft de rook? belangrijk voor de diagnose. witte rook is water, zwarte rook teveel brandstof, blauwe rook is olie.
een kanl in de uitaat kan komen van onverbrande brandstof die zich verzamelt tot het toevallig ontbrand op een plekje waar het niet hoort. Als er een bougie niet of niet op het juiste punt vonkt kan het zijn dat de brandstof niet verbrand in een bepaalde cilinder.
een kanl in de uitaat kan komen van onverbrande brandstof die zich verzamelt tot het toevallig ontbrand op een plekje waar het niet hoort. Als er een bougie niet of niet op het juiste punt vonkt kan het zijn dat de brandstof niet verbrand in een bepaalde cilinder.
-
- Site Admin
- Berichten: 1387
- Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
- Locatie: Den Helder
- Contacteer:
Het is voornamelijk zwarte rook. Hij was heel even wit, maar ging daarna weer over op zwart gevolgd door een doffe knal. Onsteking vind ik netjes: alle bougies vonken keurig zoals het hoor.. timing dus. Alsnog, iemand zin om me daarin een beetje te begeleiden? Al is het maar door je slinger aan me uit te lenen.. Met pasen krijg je ;m terug!
zijn je bougies niet bedekt met een zwart laagje? kan me voorstellen dat je wat witte rook hebt na het starten als er wat condens uit je systeem verdampt..
Woon niet echt in de buurt van de kop van noord holland, dus dat wordt lastig, een rijk lijkend mengsel kan ook komen door na ontsteking, dus dat de vonk zo laat komt dat niet alle brandstof goed verbrand. Hoorde dat de vervroeging nog al es wil vast roesten in onze mooie autotjes.
Woon niet echt in de buurt van de kop van noord holland, dus dat wordt lastig, een rijk lijkend mengsel kan ook komen door na ontsteking, dus dat de vonk zo laat komt dat niet alle brandstof goed verbrand. Hoorde dat de vervroeging nog al es wil vast roesten in onze mooie autotjes.
-
- Cabine Coureur
- Berichten: 405
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 01:20
- Locatie: mijdrecht
Re: Dikkie's DAF
dit is me toch watJa, tijd voor een eigen topic, want dat ^*%ding doet het niet meer, en ik weet ff niet meer wat ik er mee aan moet. Hij is in de loop der tijd steeds slechter gaan lopen, en nu doet-ie het gelukkig wel weer maar ontploft de uitlaat zo nu en dan, heeft hij geen vermogen of vast toerental, en rookt hij zo nu en dan verschrikkelijk. Met als dieptepunt zonet een knal en rookpluim die de hele kazerne heeft gehoord, zelfs de marinebrandweer kwam ff kijken wat er was..
Ik heb inmiddels nieuwe bougies en bougiekabels in het ding zitten (BR6S Bougies, en kabels compleet van Peter uit Kraggenburg), wat kan er allemaal mis zijn met het blok? Kleppen, timing? Zaken die ik nog niet ken in ieder geval.. Rick zit voorlopig niet meer in de buurt van Den Helder, dus als er iemand anders kan komen helpen een keer 's avonds, meekijken en tips geven, graag! Want ik ben onderhand in staat om het blok er in geheel uit te trekken en er iets in te leggen dat WEL werkt
er kan dus vanalles mis zijn
wat ikzelf wel eens gehad heb is dat ik
twee bougiekabels per ongeluk verwisseld had
fouten maken we allemaal toch?
de verdeelkap kan ook problemen geven
alle 6 de aansluitingen moeten dezelfde weerstand hebben(meten is weten)
teveel speling op de rotoras beinvloed de kontakthoek
de puntjes afstellen op 0.55 mm
kleppen stellen kan ook geen kwaad
Deze gebruiker (Gerard) is overleden. Stuur daarom geen PB's!
- Marcel van Ee
- Hercules Held
- Berichten: 75
- Lid geworden op: ma 22 mar 2010 13:07
- Locatie: Boskoop
Een probleem diagnosticeren op afstand blijft moeilijk,maar een poging:
wanneer zijn de klepjes gesteld?
Zijn er geen bougiekabels verwisselt?
de ontsteking in orde,weer te verdelen in:
kapotte bougie of bougies (weerstand verbrand)
bougiekabel onderbroken of geen goed contact.
onderbreking in een v.d. zes aansluitingen in de verdeelkap.
Ik zou al deze punten nalopen,bij een gezonde motor moet dit resultaat geven.
En als de motor weer normaal wil lopen op 6 cilindertjes, carburateur of verdamper afstellen op stationnair en optimaal lopen.
het definitief afstellen v.h. ontstekingstijdstip doen we met een proefrit linksom vervroegen,bij teveel gaat hij pingelen en rechtsom verlaten,het is soms een milimeterkwestie.
m.v.g. montji ( 250 klapjes/p.min.)
wanneer zijn de klepjes gesteld?
Zijn er geen bougiekabels verwisselt?
de ontsteking in orde,weer te verdelen in:
kapotte bougie of bougies (weerstand verbrand)
bougiekabel onderbroken of geen goed contact.
onderbreking in een v.d. zes aansluitingen in de verdeelkap.
Ik zou al deze punten nalopen,bij een gezonde motor moet dit resultaat geven.
En als de motor weer normaal wil lopen op 6 cilindertjes, carburateur of verdamper afstellen op stationnair en optimaal lopen.
het definitief afstellen v.h. ontstekingstijdstip doen we met een proefrit linksom vervroegen,bij teveel gaat hij pingelen en rechtsom verlaten,het is soms een milimeterkwestie.
m.v.g. montji ( 250 klapjes/p.min.)
-
- Site Admin
- Berichten: 1387
- Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
- Locatie: Den Helder
- Contacteer:
Daf staat even stil; de ibiza is kapot en die vind ik toch net iets belangrijker (daarmee rijd ik vrijdag weer naar huis..). Donderdag heb ik sowieso de daf de hele avond ingepland staan, ik ga de ontstekingslijn maar eens nalopen denk ik. Wat ik nu heb opgevangen is het testen van compressie, de ontsteking (bougies eruit en op het blok houden), de bobine nakijken, ontstekingstijdstip controleren.. Genoeg te doen, gaat vanzelf goed komen uiteraard maar wanneer weet ik nog nietwanneer zijn de klepjes gesteld?
Onbekend
Zijn er geen bougiekabels verwisselt?
Ze zitten er op in de volgorde zoals ik ze eraf heb gehaalt, dit is genoteerd en gecontroleerd. Ze zitten wel gezamenlijk met z'n alleen volgens het handboek een plek te ver linksom gedraaid.
de ontsteking in orde,weer te verdelen in:
kapotte bougie of bougies (weerstand verbrand)
Nieuwe bougies zitten erin, geen probleem
bougiekabel onderbroken of geen goed contact.
Er zitten nieuwe bougiekabels in, gekocht bij Peter
onderbreking in een v.d. zes aansluitingen in de verdeelkap.
Niet gecontroleerd ,goede tip
m.v.g. montji ( 250 klapjes/p.min.)
De logische volgorde voor dit soort problemen:
Je moet uitgaan van een gezonde motorconditie dus klepspeling controleren c.q. afstellen.
Kleppen stellen is altijd een ondergeschoven kind geweest en werd zelden of nooit gedaan door vorige eigenaren.
Als dan de motorconditie goed is (compressie) ontsteking afstellen en als laatste het brandstofsysteem lees carburateur.
m.v.g. montji
Je moet uitgaan van een gezonde motorconditie dus klepspeling controleren c.q. afstellen.
Kleppen stellen is altijd een ondergeschoven kind geweest en werd zelden of nooit gedaan door vorige eigenaren.
Als dan de motorconditie goed is (compressie) ontsteking afstellen en als laatste het brandstofsysteem lees carburateur.
m.v.g. montji
-
- Site Admin
- Berichten: 1387
- Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
- Locatie: Den Helder
- Contacteer:
Vandaag met mijn pa geklust. Ze draait inmiddels weer! De ontsteking is echter nog steeds slecht. Ik vraag aan Rick of hij een nieuwe verdeler heeft liggen, dan kunnen we die RECHT op het blok monteren. De bougies hadden niet de juiste electrode afstand, de inhoud van de verdeler ook niet - kan ook niet gesteld worden, want dat schroefje is dol!!
Afijn, hij doet het weer, nu nog een nieuwe verdeler. En een nieuwe einddemper, na die knal van van de week ben ik zeg maar toe aan een nieuwe demper. Deze maakt het geluid van een oude propellorvliegtuig, schept lucht over de hele lengte en er komt geen puf uit de uitlaat zelf..
Afijn, hij doet het weer, nu nog een nieuwe verdeler. En een nieuwe einddemper, na die knal van van de week ben ik zeg maar toe aan een nieuwe demper. Deze maakt het geluid van een oude propellorvliegtuig, schept lucht over de hele lengte en er komt geen puf uit de uitlaat zelf..
-
- Site Admin
- Berichten: 1387
- Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
- Locatie: Den Helder
- Contacteer:
Oja, ik had ook een draadje op het forum.. tja, what shall I say. Druk bezig met schilderwerken, en vandaag nog ff lekker gereden.
Inmiddels zal 't bekend zijn, maar ik heb met het paasweekend een ontsteking mogen overnemen die het WEL doet, en daarmee ben ik gered. Nog wat kleinigheden (100 graden heetlopen..) maar verder heerlijk gereden dat weekend. Nu mijn oude ontsteking nog opknappen.
Tevens ben ik toen voorzien van een nieuwe demper. Rick is aan het kijken of hij mijn oude kan opknappen..
En inmiddels heb ik het koelsysteem doorgespoeld, 2x met water, waarvan 1x met chemische troep erbij. Motor warmgedraaid en weer afgetapt. Gatver, wat kwam daar een bagger uit.. maar ondertussen draai ik keurig 85 graden. Bots, zo doen we dat!
Inmiddels zal 't bekend zijn, maar ik heb met het paasweekend een ontsteking mogen overnemen die het WEL doet, en daarmee ben ik gered. Nog wat kleinigheden (100 graden heetlopen..) maar verder heerlijk gereden dat weekend. Nu mijn oude ontsteking nog opknappen.
Tevens ben ik toen voorzien van een nieuwe demper. Rick is aan het kijken of hij mijn oude kan opknappen..
En inmiddels heb ik het koelsysteem doorgespoeld, 2x met water, waarvan 1x met chemische troep erbij. Motor warmgedraaid en weer afgetapt. Gatver, wat kwam daar een bagger uit.. maar ondertussen draai ik keurig 85 graden. Bots, zo doen we dat!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast