smeren wielarmdragers etc.

Vragen stellen en oplossingen geven

Moderator: ruben

Kees64
Vierwielend Vooruit
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 29 aug 2009 12:16
Locatie: Veghel

smeren wielarmdragers etc.

Berichtdoor Kees64 » vr 10 sep 2010 13:20

Vandaag begonnen met de wielarmdragers smeren.
Achterwielen zitten er 6
voorwielen zitten er 7
Krijg ze er nagenoeg allemaal uit op 2 na! Met een grote schroevendraaier erop en daarop een steeksleutel, maar niks, blijven vast zitten. Ik ben ze aan het beschadigen dus met die 2 gestopt.
iemand een idee hoe ik ze los kan krijgen?

Waarom is dit zo gemaakt, zo'n koperen bout met een koperen moer?.
Mogen er smeernippels op blijven zitten?

groet
Kees

Henkiepankie
Hercules Held
Berichten: 70
Lid geworden op: vr 19 jan 2007 21:08
Locatie: Doorwerth (GLD).l

Berichtdoor Henkiepankie » vr 10 sep 2010 14:08

Kees,

stiften zitten er om de bussen waar je draag armen in bewegen op de plaats te houden in terrein zodat ze niet gaan draaien.

Kan ook ander boor een gat in de doppen van je torsiestaven en plaats vetnippel die je kan laten zitten. gaat ongeveer 2.5 bus vet in 1 staaf. en het vet komt er als het goed is bij je bussen weer uit. fotos hiervan staan op het forum

Stiften die je er niet uit krijg dat wordt boren tappen en nieuwe stiften plaatsen bovenstaande is makkelijker en je kan de vetnippels laten zitten.

gr rico
Ik hou van 80 Km/h :)

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8782
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » vr 10 sep 2010 16:28

Achterwielen 6 en voorwielen 7 ?

Rare daf heb jij. :lol:

Voorwielen 8 en achterwielen 8.

En als je het helemaal goed wil doen voorwielen 16 en achterwielen 16.

Aan het einde van je draagarmen zitten ze ook.

Ook hier scharniert hij op.

Waarom van messing ?

Het is beter dat zo'n stift weg slijt dan het uiteinde van je draagarm.

En zoals al is gezegd is hier, als ze niet los komen, de moer aan de stift vast solderen.

Kan je ze met een steeksleutel er uit draaien.

En stiften uitboren en tappen is leuk maar dan zou ik wel je draagarm er uit halen, anders zit je A: daar in te boren B: je tap komt niet tot onderin.

En de mooiste oplossing vindt ik, stift door boren en smeernippel monteren.

Afbeelding
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Kees64
Vierwielend Vooruit
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 29 aug 2009 12:16
Locatie: Veghel

stift

Berichtdoor Kees64 » vr 10 sep 2010 18:15

Tijdens het smeren kwam ik no 8 voor zelf ook al tegen, tegen de bumper aan maar dan moet er een stang weggehaald worden. Doen we de volgende keer als het droog is.
Naar aanleiding van het berichtje van Ruud nog is no 7 en 8 achter gezocht en gevonden.
De 2 tegen het wiel aan had ik niet gezien. Hiervoor moet het wiel eraf wil ik er goed bijkunnen.
Ook dit de volgende keer als het droog is.
Zaten ook enkele stiften bij die er niet helemaal inzaten, lukte mij ook niet na het smeren.
Dus hetzelfde weer erin gezet.
Toch WEER wat geleerd vandaag!

Meteen alle aandrijfassen van vers vet voorzien!

groet
Kees

gerhald
Knipperlichtje
Berichten: 36
Lid geworden op: di 20 okt 2009 14:48
Locatie: Raalte

Berichtdoor gerhald » vr 10 sep 2010 19:23

Wel opgelet tijdens het er in draaien om ze een klein slagje terug te doen want anders krijg je ze de volgende keer zo lastig uit omdat ze dan ingevreten raken

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8782
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » vr 10 sep 2010 20:30

Ik denk dat kees ze inderdaad strak er in heb zitten.

Kees hand vast er in en dan een stukje terug.

Anders krijg je ze er nooit meer uit, dan vervormd het schroefdraad van de stift.

En euh, die andere stiften aan het einde van je draadarmen ook gevonden ?

Want, zoals ik al zei, ook die draaien met het veren van je draagarmen.

Daarom blijft op elke stand van je draagarmen je tandwielkast waterpas.

Afbeelding
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Kees64
Vierwielend Vooruit
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 29 aug 2009 12:16
Locatie: Veghel

Berichtdoor Kees64 » vr 10 sep 2010 21:17

Hallo,

Ja, de andere ook gevonden.
En inderdaad heb ik er nu waarschijnlijk een paar iets te strak staan.
Helaas kan ik ze vandaag / morgen niet meer iets losser zetten.
Morgenvroeg om 07.00 uur de weg op, ritje naar 't Harde.
Maar een dag snelweg zullen ze wel overleven hoop ik.


bedankt voor de ondersteuning!
Groet
Kees

Kees64
Vierwielend Vooruit
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 29 aug 2009 12:16
Locatie: Veghel

Berichtdoor Kees64 » ma 13 sep 2010 17:59

Hallo,

Ja, de andere ook gevonden.
En inderdaad heb ik er nu waarschijnlijk een paar iets te strak staan.
Helaas kan ik ze vandaag / morgen niet meer iets losser zetten.
Morgenvroeg om 07.00 uur de weg op, ritje naar 't Harde.
Maar een dag snelweg zullen ze wel overleven hoop ik.


bedankt voor de ondersteuning!
Groet
Kees
Vandaag alles nog "nagesteld" zoals aangegeven.
2 kapotte, die ik er niet uit krijg.
Hiervoor alvast 2 nieuwe gevraagd bij "te koop".

mzzl
Kees

Kees64
Vierwielend Vooruit
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 29 aug 2009 12:16
Locatie: Veghel

stiften

Berichtdoor Kees64 » zo 26 sep 2010 18:42

1 stift nog losgekregen, was net lang genoeg om er met een tang uit te draaien.
van de andere is de helft afgebroken maar nog lang geboeg om de moer op te draaien.
Zoals hierboven aangegeven zou de moer op de stift te gesoldeerd kunnen worden.

Maar dat lukt niet met mijn "doe het zelf soldeerboutje".
Vanmiddag zo'n stift met bout aan een "metaalman" laten zien om te vragen of lijmen een optie was en dat moet volgens hem lukken. Speciale lijm met daarvoor speciale ontvetter.

Wordt vervolgd!

groet
Kees

gerhald
Knipperlichtje
Berichten: 36
Lid geworden op: di 20 okt 2009 14:48
Locatie: Raalte

Berichtdoor gerhald » zo 26 sep 2010 19:06

hmm het vast solderen kan je denk het beste doen met gasbrander.

Kees64
Vierwielend Vooruit
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 29 aug 2009 12:16
Locatie: Veghel

Berichtdoor Kees64 » zo 26 sep 2010 19:20

hmm het vast solderen kan je denk het beste doen met gasbrander.

Sorry, dat bedoel ik ook maar gaat dat ook lukken? Tin is toch ook maar zacht / niet echt sterk. Ik dacht met lijm misschien meer kans te maken.

groet
Kees

gerhald
Knipperlichtje
Berichten: 36
Lid geworden op: di 20 okt 2009 14:48
Locatie: Raalte

Berichtdoor gerhald » zo 26 sep 2010 20:34

zo heb ik er wel wat uitgekregen maar als de tin er tussen de moer is gelopen (cappilaire werking) en afgekoeld dan kan het nergens meer heen en kan je ze er uitdraaien

ze zetten koperen leidingen ook aan elkaar met tin en dat kan je ook niet zo maar uit elkaar trekken. :D

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2840
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Berichtdoor ruben » zo 26 sep 2010 23:41

lijkt me wel dat je de moer dan niet moet aandraaien want dan pers je alle ruimte tussen de draad weg of maakt dit niet uit?

gerhald
Knipperlichtje
Berichten: 36
Lid geworden op: di 20 okt 2009 14:48
Locatie: Raalte

Berichtdoor gerhald » ma 27 sep 2010 09:03

lijkt me wel dat je de moer dan niet moet aandraaien want dan pers je alle ruimte tussen de draad weg of maakt dit niet uit?
ik had ze er opgedraaid en dan een slagje terug

bastiaan
Professioneel Pedaal Prutser
Berichten: 256
Lid geworden op: do 19 aug 2010 19:46
Locatie: Koudekerke

Berichtdoor bastiaan » wo 23 mei 2012 17:09

Zo gisteren ook ff alle 32 borgstiften eruit gepielt :evil: vetnippel erin en pompen maar! ben ik maar heel de dag mee bezig geweest en lekker vies geworden, maar het is gelukt! Kan ik er weer jaren tegen, de vering zat toch niet vast ofzo hoor maar ja hoort bij het onderhoud zal ik maar zeggen

Gr bastiaan


Terug naar “Techniek YA126”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten